Kom verder!

Betty 16 maart 2022
Het boek Kom verder! van Freek de Jonge heeft mij aangenaam verrast.
Het verhaal is een vader-zoon geschiedenis die bijzonder interessant is en heel beeldend neergezet door de auteur.
De schrijfwijze is boeiend mede door de respectvolle toon en de talrijke verwijzingen naar het Bijbelse verhaal
Het wordt nergens saai of eentonig, Kom verder! geeft een mooi inkijkje van een dominee in de jaren veertig van de vorige eeuw.
Het verhaal begint op een nazomerse dag in 1900 op het Zeeuwse Duiveland, als de opa van Freek een roeping krijgt van God, om zijn leven in Zijn dienst te stellen.
Daar hij zelf niet verder komt als evangelist en bijbelcolporteur ziet hij voor zijn zoon Andries( de vader van Freek) maar een mogelijkheid en dat is dominee worden.
Andries is een vaak eenzame jongen die ondanks zijn twijfels probeert aan de verwachtingen van zijn vader te voldoen.
Na de kostschool gaat hij studeren in Groningen. Hij wordt lid van Vindicat, leert o.a. drinken en kaarten allemaal zaken die niet passen bij het geloof van zijn vader. Bij Vindicat ontmoet hij Manny, dochter van een confectiefabrikant.
Een gesprek met professor van der Leeuw laat hem inzien dat het domineeschap zijn eigen keuze moet worden.
Je leeft heel erg mee met Andries en al zijn twijfels hoe te voldoen aan de verwachting van zijn vader.
Mooi, interessant en boeiend tot de laatste bladzijde.
Voor meer achtergronden en foto’s kan je gebruik maken van de QR codes , fijne toevoeging vind ik dat

Meer recensies van Betty