Boeiend reisverhaal

Betty 01 juni 2022
De wilde vaart van Tessa Leuwsha is een prachtig verhaal, over Suriname en veerkracht van de mensen.
Tessa en Sirano leren elkaar kennen tijdens een trip over de rivier in Suriname, waarbij Sirano reisleider was. Ze bleven schrijven en na een half jaar verhuisd ze naar Suriname en samen runnen ze een resort in de opgeknapte voormalige plantage Frederiksdorp.
Dan krijgen ook zij met de coronacrisis te maken, en zien ze de hele toeristenindustrie en hun inkomen instorten.
Ze zullen veerkracht nodig hebben om de coronacrisis het hoofd te bieden
Tessa zegt tegen haar man : we moeten terug naar wie we ooit waren, naar hoe we ooit begonnen, we moeten weer gaan varen. En dus vertrekken ze niet veel later, met twee tassen met kleren, wat proviand, drinkwater en brandstof. Geen lange reis, de trip duurde alles bij elkaar ruim een week. Onderweg komen ze langs andere oude plantages, en maken ze kennis met de Surinamers hun bijgeloof en hun mythen. Mooi om door hun reis dit land en de mensen wat beter te leren kennen. Ze ontmoeten in dorpen en op vrijwel verlaten plantages Inheemsen en nazaten van slaafgemaakten en contractarbeiders. Mooie foto's zijn een fijne toevoeging aan het verhaal
Mooi om de reis te volgen, genieten van de onherbergzame natuur en zijn inwoners. Niet alles is rooskleurig ze krijgen o.a ook te maken met noodweer en zwermen muggen. Het is mooi om te lezen dat de meeste mensen zo positief in het leven staan : meebuigen met elke tegenslag, als was het een tweede natuur.
Fijn boek om te lezen, aanrader! Jammer dat het zo snel uit was.

Meer recensies van Betty