Mooi Kinderboekenweekgeschenk

Haaientanden gaat over de elfjarige Atlanta die in haar eentje het IJsselmeer rond wil gaan fietsen. Ze heeft daarvoor tot de volgende dag 14:00 en kan zich dus door niets of niemand laten afleiden. Als ze nog maar net vertrokken is botst ze op tegen Finley die zo zijn redenen heeft om van huis weg te lopen. In eerste instantie moet Atlanta niets van hem hebben, maar al snel merkt ze dat het toch wel fijn is om iemand te hebben waar ze gedurende de fietstocht mee kan optrekken. Hoe verder ze komen hoe beter ze elkaar leren kennen en hoe meer ze delen over hun leven en de redenen dat ze nu op de fiets zitten.

Ik vind het persoonlijk altijd heel knap als een auteur het voor elkaar krijgt om een kort verhaal wel de diepte in te laten gaan. Het kan al snel oppervlakkig blijven, maar Anna Woltz weet met Haaientanden een heel mooi verhaal neer te zetten dat echt de diepte in gaat. Ook de personages leer je ondanks de weinige bladzijden goed kennen en vanaf het eerste hoofdstuk leef je al enorm met ze mee.

Hoewel het hier natuurlijk gaat om een kinderboek is Haaientanden zeker niet alleen geschikt voor kinderen. Ook als volwassene kan je echt van dit boek genieten en zie je er misschien nog wel meer lagen in. Anna Woltz schuwt het niet om moeilijke onderwerpen te bespreken, maar doet dit wel met humor en een luchtige schrijfstijl. Het verhaal zelf vond ik ook heel mooi. Het is avontuurlijk en ik wilde de hele tijd weten of Atlanta de voor haar zo belangrijke toch zou volbrengen. Al leert het verhaal je ook dat als je ergens heel erg je best voor doet het misschien helemaal niet uitmaakt als je het niet haalt.

Meer recensies van Bianca (Bookalicious Journey)