Sterke karakterontwikkeling

In Donker water staat er weer een nieuwe zaak centraal voor inspecteur Erika Foster. En hoewel ze bekend staat als een goede rechercheur die veel moeilijke zaken oplost, krijgt ze ditmaal te maken met een wel hele moeilijke zaak. Tijdens een onderzoek naar een narcotica-zaak duikt namelijk het lichaam van de zevenjarige Jessica Collins op. Een meisje dat zesentwintig jaar geleden het nieuws domineerde, nadat ze verdween op weg naar een verjaardagsfeest van een vriendinnetje. Sindsdien had niemand haar meer gezien en de zaak is nooit opgelost. Aan Erika de taak om te gaan graven in het verleden met alleen de hulp van een uiteengevallen familie Collins en een oud-rechercheur die niet meer de oude is geworden nadat ze de verdwijning van Jessica niet kon oplossen. Ondertussen lijkt Erika van alle kanten tegengewerkt te worden. Zal het haar lukken om eindelijk de waarheid boven tafel te krijgen.

Erika Foster staat dus nog steeds centraal in Donker water. Inmiddels werkt ze niet meer bij het Murder Investigation Team in Lewishham Row, maar op het politiebureau in Bromley waar ze de georganiseerde misdaad bestrijdt. Als ze echter tijdens een duikactie naar narcotica, ook het lichaam van Jessica opduiken, staat Erica erop dat zij het onderzoek naar de moord op dit jonge meisje mag leiden.

Erika ontwikkelt zich door de boeken heen enorm door de boeken heen. Hoewel alle delen in principe als standalones te lezen zijn, is het zeker aan te raden om de boeken op volgorde te lezen. Dan pas merk je hoezeer Erika veranderd is van iemand die nog enorm rouwt om de dood van haar man en die iedereen op afstand houdt, in iemand die nog steeds moeite heeft met haar gevoelens omtrent zijn dood, maar haar collega’s steeds meer binnenlaat in haar privéleven.

Robert Bryndza is sterk in het schrijven van personages en hun onderlinge dynamiek. In dit boek komt dat vooral naar voren in de familiebanden. Zo maken we nader kennis met de zus van Erika en haar drie jonge kinderen en de band die Erika met hen heeft en staat de families Collins met streng Katholieke moeder en wat voor invloed dat heeft op hun gezin centraal.

Donker water is niet per se een boek dat vol zit met actie. Wel gebeurt er voldoende om de aandacht van de lezer vast te houden. Bovendien zit het verhaal vol met verrassende plotwendingen die ik ook als fervent thriller lezer niet zag aankomen en staat de ontwikkeling van de personages centraal. Een hele fijne thriller die mij zeer benieuwd maakt naar het volgende deel in de Erika Foster-serie.

Meer recensies van Bianca (Bookalicious Journey)