Voor de fans van Reign & Outlander

Auteur J.M. Anna (of Emma Anna, waaronder zij ook boeken uitgeeft) volg ik al een tijdje op Instagram. Elke keer zag ik haar boeken voorbij komen en dacht ik ‘Die moet ik echt eens gaan lezen.’ Maar zoals zo vaak kwam het daar steeds niet van, tot ik een paar weken geleden eindelijk De gifmengster oppakte. Vandaag vertel ik wat ik van dit boek vond, maar ik kan alvast verklappen dat het een aanrader is als je houdt van series als Reign en Outlander.

De gifmengster is een boek dat zich afspeelt in de 14e eeuw. Een hele andere tijd als de onze natuurlijk, maar J.M. Anna heeft deze wereld goed naar voren laten komen. Het verhaal gaat over de aan het begin 16 jarige Anne, die gedwongen moet trouwen met de zoon van de koning van Astoris. Omdat Anne een Dyeward is en deze familie aanspraak kan maken op de troon, is dit voor de koning dé manier om te zorgen dat eventuele opstanden tegen de kroon worden teruggedrongen. Anne zit helemaal niet te wachten op dit huwelijk. Er is thuis namelijk een man waar ze veel liever mee zou willen trouwen. Sterker nog er is zelfs een kans dat ze al zwanger is van deze man, maar daar mag natuurlijk nooit iemand achter komen. Uiteindelijk trouwt ze wel met William, de zoon van de koning, niemand weigert de koning tenslotte iets. Hoewel ze wel vriendschap sluit met haar man, voelt ze zich totaal niet thuis aan het hof en bovendien kampt haar echtgenoot met een persoonlijkheidsstoornis die het leven er niet makkelijker op maakt. Anne stort zich op verworpen geneeskunde en gaat in de leer bij een alternatieve dokter. De dreiging voor haar en haar familie, waarvan ze hoopte dat die zou verdwijnen met het huwelijk, blijkt echter nog lang niet voorbij te zijn. De koning is namelijk langzaam bezig al zijn mogelijke vijanden te elimineren.

Vanaf bladzijden een leef je als lezer meteen enorm met Anne mee. Dit komt vooral doordat J.M. Anna heel gedetailleerd schrijft. Zowel de wereld waarin Anne leeft als de gevoelens van Anne worden tot in de puntjes beschreven hierdoor voelt het haast alsof je zelf Anne bent. Bovendien wordt de spanning voortdurend vastgehouden in het boek. Steeds als je denkt dat het even rustig wordt, gebeurt er weer iets wat je je niet kunt voorstellen van te voren en beland je weer in een emotionele rollercoaster. De personages maken namelijk best wel heftige dingen mee en aangezien je je zo in ze kan inleven, voel je ook echt met ze mee.

De gifmengster is een boek dat je het liefst in één ruk uitleest en dat je achteraf met een leeg gevoel achterlaat. Als je fan bent van historische verhalen die ook nog eens romantisch en spannend zijn, dan moet je dit boek echt gaan lezen.

Meer recensies van Bianca (Bookalicious Journey)