Berouw komt na de zonde

Bianca 29 september 2020
Berouw is het derde deel in de Emma Sköld serie, helaas het eerste deel wat in het Nederlands vertaald is, wat mij betreft een gemiste kans voor de uitgever want wat was ik graag met deel 1 begonnen.
In Berouw val je midden in het leven van Emma Sköld binnen, ze is rechercheur, zwanger en opgeroepen bij een moord. Al snel blijkt dat de moord ook privé erg dichtbij komt.
Sarenbrant legt de nadruk vooral op het persoonlijke leven van alle personages. Dit vergroot de betrokkenheid met vooral Emma en de mensen die het dichtst bij haar staan, het is dan daarentegen erg jammer dat er een stuk voorgeschiedenis ontbreekt. Het heeft verder geen invloed op het verloop van het verhaal, dat is verder prima te volgen maar het gaat om achtergrondinformatie die ik graag had willen weten. De schrijfstijl van Sarenbrant is intens, vooral gericht op persoonlijke belevingen en het omgaan met emoties.

Niemand kan begrijpen hoe het voor haar is geweest. Hoe vreselijk het is om geetelij en lichamelijk te orden mishandeld door je man, in je eigen huis. Waar veiligheid vanzelfsprekend zou moeten zijn. Ze had niet gedacht dat het kon, de dingen die zij heeft door gemaakt. De werkelijkheid is erger en smeriger dan de vreselijkste verzonnen verhalen die ze heeft gelezen.

Het verhaal weet vooral je aandacht vast te houden door de oplopende spanning naar de ontknoping. Tot het einde toe blijf je als lezer gissen, er worden steeds kleine steekjes losgelaten. Er is sprake van een sudderende spanning met een cliffhanger die je doet snakken naar het volgende deel. De nadruk ligt bij Sarenbrant niet op gruwelijke taferelen, dus mocht je dat verwachten dan moet je dit boek links laten liggen. Houd je van verhalen met een psychologische diepgang en een opbouwende spanning dan is Berouw zeker een aanrader.
Sarenbrant is een tip voor de liefhebbers van Robert Bryndza en Camilla Läckberg, allen hebben een hoofdpersonage die het zowel op het werk als in hun privéleven zwaar te verduren krijgen, deze kombinatie zorgt ervoor dat je een band ontwikkelt met de personages. Het zijn allen series waarbij je zodra het boek uit is snakt naar het volgende deel.

Originaliteit: 4
Schrijfstijl: 5
Spanning: 4
Leesplezier: 4
Plot: 4
Psychologie: 5

Berouw krijgt van mij 4 sterren.

Meer recensies van Bianca