Intrigerende postmoderne en absurde roman avant la lettre

Dolf Wagenaar 28 augustus 2020
'The Third Policeman' is vooral opvallend omdat het gaat om een postmodern boek avant la lettre: het is geschreven in 1940, maar bevat zowel qua inhoud als qua vorm elementen die we nu postmodern noemen, zoals het werken met voetnoten en het spel met de realiteit en de lezer. De schrijver wilde het niet publiceren (volgens sommigen omdat hij hetzelf 'te raar' vond), maar het werd na zijn dood in 1967 gepubliceerd.
Ik vond het een intrigerend boek dat me soms deed denken aan de verhalen van Kafka, waarbij de hoofdpersoon in een letterlijke bureaucratische hel terechtkomt en in een wereld waar de meest bizarre gewoontes en gedragingen normaal worden gevonden. Het boek zou beïnvloed zijn door Ulysses, maar dit werk is vele malen leesbaarder, al zal een lezer die een duidelijke boodschap of kerngedachte in een boek wil, moeite hebben met het verhaal. Ik ben in elk geval enthousiast geworden en wil best meer boeken van O'Brien te lezen.
Een minpuntje vond ik het soms wel wat erg breed uitgesponnen middenstuk, al geeft het einde van het boek meer duidelijkheid aan het geheel en bevat het een originele twist.

Meer recensies van Dolf Wagenaar