Wat een toffe thriller!

Auteur Sasja Winters, bekend van de Maasstadmoorden-reeks, heeft nadat ze een aantal jaar geleden in opspraak kwam, het bijltje erbij neergegooid en gezworen dat ze geen pen meer oppakt. Maar als de politie plotseling aan haar deur staat met het verhaal dat er een meisje vermoord is op de manier die Sasja beschreef in haar boeken, weet ze dat er iets goed mis is. De moordenaar heeft ook een bericht voor Sasja: voltooi de Maasstadmoorden-reeks, voor er nog meer slachtoffers vallen. De klok begint te tikken…

De cover geeft de juiste sfeer weer. Op de cover staat een vrouw en haar gezicht is één groot gat. Door dit gat zie je de eerste pagina van het verhaal. De cover vind ik persoonlijk geweldig. Ik hou ervan en het nodigt uit om het verhaal te gaan lezen.

Ik las in het verleden al verschillende thriller die geschreven waren door Angelique Haak en telkens wist ze mij te verrassen met haar verhalen. Haak heeft een open en gedetailleerde schrijfwijze, die goed volgbaar is.

In de proloog lezen we een stuk vanuit Copycat. Copycat legt uit wat je allemaal met een scalpel kunt doen. Hierdoor begint het een beetje luguber en met dit stuk zet Haak meteen de toon van het vertaal. Eén ding is al snel duidelijk. Het verhaal is niet geschreven voor lezers met een gevoelige maag.

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende personages. Zo is er hoofdpersonage Sasja, rechercheur Martin én de eerder genoemde Copycat. Haak weet het verhaal zo te schrijven dat ik van links naar rechts werd geworpen met mijn verdenkingen. En dat vind ik persoonlijk een feest. Op het einde wordt natuurlijk duidelijk wie de Copycat is en dit einde zag ik niet aankomen.

‘Afgeschreven’ is wat mij betreft een thriller van hoog niveau. Het is niet voor niks dat hij bij Hebban op plek 1 staat. Angelique Haak is een auteur waar Nederland hopelijk nog niet vanaf is, want ze heeft zoveel in haar mars. Laat die volgende thriller maar komen, ik ben er klaar voor!

Meer recensies van Bryan van De Koukleumpjes