Heerlijke schrijfstijl, boeiende personages, interessant thema verwerkt tot pageturner!

Carla Kooijman 17 december 2023
Het dossier - Nieuwe uitgave

Josta Bresse, een complexe persoonlijkheid met de nodige bagage. Ze torst zelfs meer bagage mee dan waar ze zichzelf van bewust is. Als er een aanslag gepleegd wordt die voor haar bedoeld was, ziet ze direct een relatie tot haar werk als kunstvervalser. 25 jaar eerder werd ze gedwongen om haar talent in te zetten voor het DDR-regime, het kan niet anders dan dat de aanslag hier mee te maken heeft! Waarom gebeurt dit ineens na zoveel jaar? Ze zal uit moeten zoeken wie hier achter zit. Daarvoor zal ze beginnen met een onderzoek naar haar ex-collega’s van 25 jaar geleden. De groep met mensen die als kunstvervalser onder dwang hun werk moesten doen. Wie wil haar uit de weg ruimen en waarom?

Kort voor de val van de muur bracht de Stasi de groep naar de beruchte gevangenis Hohenschönhausen voor ondervraging. De reden hiervoor was de diefstal van het dossier waarin de DDR-top haar geheime vervalsingsactiviteiten documenteerde.
Niemand wist dat Josta die had gestolen en goed had verstopt, dus wat was er ineens gebeurd?

"Het bleek moeilijk om met Tom te redeneren. Hij liet mijn denkbeelden wankelen door me andere inzichten te presenteren.”

Achtervolgd door huurmoordenaars probeert Josta het dossier in handen te krijgen, maar gaat haar dit lukken?

Tijdens het verhaal krijgen we steeds meer te weten over Josta, het hoofdpersonage. Ook zijn er steeds passages waarin de stem van een ander klinkt. Eerst weet je niet wie dat is en ook niet tegen wie hij praat. Dan krijg ik zo mijn vermoedens en uiteindelijk leg ik toch redelijk vlot deze puzzel. Temeer omdat er iets met Josta gebeurt, wat naar mijn idee maar één ding kan betekenen. Het verhaal behoudt een continue spanningsboog, waarin je ook nog wat geschiedenis mee krijgt. Dit voelt nergens overdadig en dient het verhaal. Je merkt aan alles dat Anya Niewierra veel en gedegen onderzoek heeft gedaan voor dit verhaal. Knap werk!

“Haat is een zinloze emotie. De ander voelt er niets van en alleen jij hebt er last van.”

Het plot wordt erg fraai uitgewerkt tot een mooi rond verhaal. Misschien zelfs ook geschikt voor ‘alleen romanliefhebbers’! Het verhaal is heftig maar mooi, de uitwerking is geweldig!

Meer recensies van Carla Kooijman