Persoonlijk drama levert een goede thriller met een onverwacht einde op! Karma of vergelding?

Carla Kooijman 07 januari 2024
Uitgedokterd

De dochter van Eveline en Matthijs Johansen wordt invalide nadat er in het ziekenhuis een verkeerde ingreep plaats vindt. Eveline wil het er niet bij laten zitten en onderzoekt hoe ze de schuldigen ter verantwoording kan roepen. Eigenlijk staat ze alleen in haar strijd; haar man en dochter willen het laten rusten en verder gaan met hun leven. Eveline kan dat niet. Gaat ze niet te ver in haar missie? Gaat dit haar gezin nog wat opleveren? Of gaat het nog meer kosten? Je kan het je afvragen, maar een moeder vecht door zolang ze kan voor haar kind. Je kan alleen achteraf de balans opmaken!

Leuk is dat je over de jeugd van een aantal personages meer te weten kan komen via de mini-roman Groeistuipen, ofwel een Godijntje, zoals de uitgever het noemt. Heel leuk en extra informatief om dit vooraf, of juist achteraf te gaan lezen!

Antoinette heeft met Uitgedokterd een zeker niet alledaagse thriller geschreven. Dat kon ook niet anders, als je weet hoe deze thriller tot stand is gekomen. Ik denk dat Antoinette deze thriller moest schrijven. De aanleiding is zeer persoonlijk, daarom snap ik ook goed dat dit boek er niet zonder slag of stoot kwam.

Niet alledaags, toch met alle facetten van een spannende thriller!

Het boek start met een spannende proloog, eentje die je nog niet begrijpt, maar dat komt, zoals het hoort, later helemaal goed! Daarna krijgen we een inkijkje in het leven van het gezin Johansen en hoe het ineens anders kan lopen dan je zou (mogen?) verwachten. Hoe een leven ineens op zijn kop staat als je overgeleverd bent aan professionals, die soms, door omstandigheden, niet meer zo professioneel zijn of handelen… Dat je dat als leek niet kan weten, maar daar soms op een harde manier wel achter komt. En dat iedereen hier ook anders mee omgaat. Het verhaal van de familie Johansen is zoals het leven kan lopen. Daarnaast lopen er verhaallijnen over onder andere specialist Justus en zijn afdelingshoofd en tevens zwager, Ferdinand van Grunsven. De verhaallijnen zijn duidelijk en spannend. Ze geven inzicht in de personages en waarom ze doen wat ze doen. Eveline is niet alleen een moeder die tot het uiterste gaat! Zonder iets te willen weggeven en verklappen: op het einde geeft dit personage toch wel even een staaltje van ijzeren discipline weg! Alles voor de ‘goede zaak’! Antoinette petje af hoe je dit verhaal tot een toffe thriller hebt weten te verwerken met een einde die bij mij nog even na denderde! Mijn begrip kon jouw begrip niet zijn en dat snap ik! Deels karma deels vergelding! Een thriller die ik graag las, een thriller die ik kan aanraden, wat ik ook van harte doe! #Mustread!

Meer recensies van Carla Kooijman