Een medium als hoofdpersonage, weer eens wat anders dan anders.

Caroline Kuiper 27 juni 2020
Eén van mijn favoriete Vlaamse schrijfsters is met deze serie een nieuwe weg in geslagen. Caro is een beginnend medium die na het overlijden van haar man Cas en zus Sasha, hun stemmen blijft horen. Cas heeft Caro in het vorige deel “Wat hij mij zei”, geholpen met het zoeken naar hun ontvoerde dochter Loïs. De ontvoerder, Rolf is ontsnapt en blijft het leven van Caro na een half jaar nog steeds beheersen. Deze Rolf is naast ontvoerder ook de verkrachter van haar zus en de moordenaar van haar zwager. Door deze man leeft Caro in een goed beveiligd huis, met goede sloten en camera’s en zij is altijd op haar hoede. Het boek is verdeeld in drie delen. Het eerste gaat over Caro en haar ontdekking op het graf van haar zus en in een bos. Het tweede deel gaat over Romi Vanmulder een tiener die met haar moeder Milou vanuit Antwerpen in het dorpje Hoelbeek is komen wonen en over Rob en zijn vrouw Valerie, die in een huwelijks crisis zijn beland, wat hebben deze twee gezinnen met elkaar te maken? Het derde deel gaat weer over Caro en hoe haar hulp aan de politie juist een averechtse wending heeft. Niet iedereen geloofd in Caro en dat zij haar hulp wil aanbieden. Zij weet teveel over de verdwijning van Romi. Tussen de hoofdstukken staan schuingedrukte tekstjes, die Caro hoort van de verdwenen Romi. Voor mij een serie die mijn volle aandacht weer heeft, eens wat anders dan anders. Ik heb niets met een medium, maar toch intrigeert mij dit verhaal. Een los te lezen deel, maar toch ook weer een vervolg op “Wat hij mij zei”. Anja heeft een fijne schrijfstijl die je meeneemt in het verhaal zodat je het boek moeilijk weg kunt leggen. Natuurlijk genoeg Vlaamse woorden, maar deze waren zeker niet storend. Je kunt merken dat Anja uit deze streek komt door de beschrijvingen van de omgeving, die een duidelijk beeld geven van de streek en je meenemen in dit bosrijke gebied . Een minpuntje was de redactie, die had iets beter gekund, maar ik heb wel weer een serie gevonden die ik zeker ga volgen. Een boek dat ik dicht sloeg met een brok in mij keel. Wanneer je denkt alles gevonden te hebben, maar met dezelfde vaart alles of misschien wel nog meer verliest, een zeer emotioneel plot. Lieve leesgroet Caroline

Meer recensies van Caroline Kuiper