Een roman met stof tot nadenken

Caroline Kuiper 21 juli 2019
Via Suzanne Esther mocht ik de roman Wervelstof lezen, zij heeft roman voor de tweede keer uitgegeven bij Ambilicious. Ik had geen idee waar het verhaal over zou gaan, dus ging ik blanco het verhaal in.

De 24 jarige Suzan is druk met het behalen van haar diploma voor kapsters als ze op dag aan de praat raakt met een Amerikaan Steve, die wel wat ouder is dan zij, maar waarmee ze meteen een klik heeft. Samen beleven zij één heerlijke dag in Amsterdam.

Samen hebben zij een briefwisseling waar bij hun liefde naar elkaar groeit. Wanneer Steve haar vraagt naar Amerika te komen en haar een ticket stuurt, stapt ze voor het eerst in een vliegtuig en gaat deze man opzoeken. Ik had wel zoiets van dat doe je toch niet, maar ja liefde maakt blind.

Omdat Suzan geen fijne jeugd heeft gehad is ze blij met de aandacht die ze van Steve krijgt. Een heerlijke vakantie beleven  ze samen in Amerika en nog verliefder gaat ze weer terug naar Amsterdam. De aantrekkingskracht is groot en Suzan besluit na haar examen, 3 maanden naar Amerika te trekken om bij Steven te gaan wonen. Daar kan ze vast wel een baantje krijgen als kapster en ze stuurt Steve alvast alle papieren om een werkvergunning en visum aan te vragen.

Het boek wordt verteld in de ik vorm via Suzan en af en toe staat er een ik vorm van Steve tussen. Suzan en Steve leiden toch wel twee verschillende levens en ook hun achtergrond blijkt enkele obstakels te werpen tussen het verliefde koppel. Had ik soms wel eens zoiets van kom op Suzan ben je nu echt zo naïef, kon ik me aan de andere kant toch ook wel verplaatsen in haar.

Het is een boekje van 145 bladzijden, maar het heeft me wel tot het laatste geboeid en omdat er waargebeurde feiten in staan heeft het boek me extra geraakt. De heerlijke schrijfstijl van Suzanna maakt dat je het boek niet weg kunt leggen.

Ik kan me voorstellen dat een jonge vrouw aangetrokken wordt door het ruige leven van een Amerikaan en zij zich dan vol liefde stort in een relatie. Dat daar haken en ogen aan zitten kom ze pas later achter. Ik denk dat er vele jonge vrouwen zich zo in een avontuur storten dat ze de consequenties niet kunnen overzien, als het toevallig niet alleen maar rozengeur en maneschijn is.

Lieve lees groet Caroline

Meer recensies van Caroline Kuiper