Een Scandinavische thriller van de bovenste plank.

Hartelijk dank aan Uitgeverij Volt, van wie ik dit boek mocht lezen nog voordat het uitkwam.
De hoofdzonde is het debuut van Maria Grund en mag met recht een droomdebuut worden genoemd.

Op het eiland Öland dat net voor de oostkust van Zweden ligt wordt het levenloze lichaam van een veertienjarig meisje gevonden. Ondanks een rare markering op haar heup wordt haar dood al snel afgedaan als zelfmoord.
De dag erna blijkt een vrouw op gruwelijke wijze vermoord te zijn. Haar lichaam is flink bewerkt met een mes en in haar hals is een kruis gekerfd.
Inspecteur Sanne Berling wordt op de zaak gezet, samen met haar nieuwe collega Eir Pedersen.

De zelfmoord van het veertienjarige meisje laat Sanne niet los en zij vermoedt al snel dat er een verband is met de gedode vrouw aan de andere kant van het eiland. Ze wordt hierin tegengewerkt door haar leidinggevende, maar ook door haar eigen verleden.
Het misdrijf en de schijnbare zelfdoding zijn nog maar het begin van een gruwelijke reeks moorden.
Sanne en Eir worden continue op het verkeerde been gezet en wat hebben de kinderen met de dierenmaskers die steeds naar voren komen ermee te maken?

Maria Grund heeft mij meegetrokken in haar verhaal.
Haar manier van vertellen is filmisch te noemen, wat niet zo raar is gezien haar achtergrond in de film en mediabranche.
Over de omgeving worden voldoende details verteld om deze voor je te zien, maar laten ook wat ruimte over voor de fantasie.
De personages krijgen voldoende beschrijving en detaillering en maken ontwikkelen door, waardoor zij realistisch overkomen. Hier en daar mag het nog iets meer de verdieping in om meer begrip te krijgen voor de personages en hun keuzes.
Er wordt regelmatig afgewisseld van perspectief waardoor het verhaal levendig wordt gehouden en zeer snel verloopt.

De opbouw van het verhaal verloopt ideaal voor een thriller, een rustige opbouw, kantelingen in het midden en een stormachtig einde.
Zoals het een goede thriller beaamt is er onderhuidse spanning voelbaar, dit maakt dat het verhaal je vastpakt en niet meer loslaat tot de lezer de laatste bladzijde heeft omgeslagen.
Het plot is genieus in elkaar gezet. De lezer wordt continue op het verkeerde been gezet.

Ik kijk nu al uit naar een volgend boek van deze auteur.

Meer recensies van Cindy Strijkers- Brakel