De koning lichtelijk onttroont

Deze uitgave heeft een prachtige hardcover die tot de verbeelding spreekt en die perfect bij de verhalen van TH White past.
De legende van koning Arthur is bekend en geliefd bij een groot publiek.
In deze uitgave heeft White de legende verteld aan de hand van 4 hoofdstukken, waarbij bij het eerste verhaal bij velen een glimlach op het gezicht zal brengen. Zeker als men ook de tekenfilm van Disney heeft gezien, dat is een feest van herkenning. Het is zo beeldend neergezet in een haast kinderlijke setting. Het betreft de jonge jaren van Arthur waar hij wordt onderwezen door de magiër Merlijn. De levenslessen die hij dan krijgt zijn in de meest bijzonder vorm en zullen de basis vormen voor zijn verdere leven en zijn rol als koning.

Maar eerst vertelt White over hoe en waarom van dit boek, waarom hij bepaalde keuze heeft gemaakt. Is dit een toevoeging? Jazeker. Het verklaart waarom hij bepaalde passages op een bepaalde manier heeft beschreven.

Na de inleiding en het verhaal over Artur als kind, laat White ons kennis maken met de jonge Arthur die bezig is de fundering van zijn koningsschap te versterken, maar die hierin nog veel te leren heeft. Want wat is macht? Wat is kracht? Wanneer vecht je, wanneer niet? Wat maakt iemand een goede koning? Ook maken we kennis met de halfzus van Arthur, Morgause en de val die zij voor Arthur klaar maakt.
Dit stuk is heel anders dan het eerste deel. De humor is anders, de toon is rauwer en er zit meer geweld in.

Het derde deel vertelt ons het verhaal van Sir Lancelot Hoe is hij geworden wie hij is, waarom hij zo is. Over de affaire tussen hem en Guinevere, beiden worden op een andere manier neergezet dan in andere boeken en legendes. Lancelot is een begenadigd ridder, maar ook hij heeft zo zijn tekortkomingen. Guinevere en andere vrouwen worden door White op een typische manier neergezet, meer zoals hij ziet hoe vrouwen behoorden te zijn of hoe hij toen dacht dat vrouwen zouden zijn. Dit gedeelte komt meer volwassen over en het leest prettig, meer als een samenhangend geheel.

Het laatste deel vertelt de lezer meer over de ouder wordende Lancelot, Arthur en Guinevere, maar ook over Mordred, de zoon van Arthur en Morgause. Wie Mordred is, wat zijn beweegredenen zijn.
Daarna komt White nog met een behoorlijk lange verklarende woordenlijst die echt wel de moeite waard is om gelezen te worden. hierin worden zaken behoorlijk verduidelijkt. Wellicht was het handiger geweest als dit voetnoten zouden zijn.

Voor velen zal dit niet altijd een makkelijk boek zijn om te lezen. er zijn passages waar je als lezer doorheen vliegt, maar ook daar waar de verveling toeslaat. White verwijst er veel naar Mallory, die een heel naslagwerk heeft geschreven over Arthur. Persoonlijk vond ik dit zelf vervelend, alsof dat boek eerst had moeten worden gelezen zodat White beter te begrijpen was geweest of alsof White meelift op de resultaten van dat boek.
De legende wordt op een andere manier verteld dan velen hem kennen. Dat is in principe niet erg, ware het niet dat White hier en daar enorm langdradig bezig kan zijn. Ook springt hij regelmatig van de hak op de tak.
Aan de titel te zien verwacht je een verhaal over Arthur, maar Arthur staat naast het eerste gedeelte, niet altijd bovenaan. Er komen wel hele mooie passages voorbij over hoe Arthur denkt over het recht van de sterkste en hiermee omgaat, over oorlogvoering, over grenzen en over liefde en loslaten.
Merlijn wordt enorm gemist na het eerste deel. Er is een goede verklaring voor zijn afwezigheid, maar van mij had hij een veel prominentere rol in het verhaal verdiend. Daarmee verliest het verhaal ook een groot deel van zijn magie. In het eerste verhaal speelt de magie juist een belangrijke rol en die ebt steeds meer weg. Af en toe komt het weer bovendrijven, om al weer snel onder water te verdwijnen.

Ik heb dit boek met gemengde gevoelens gelezen.
Het ene moment vond ik het geweldig, het andere moment helemaal niets. Desalniettemin is het zeker een aanrader voor een ieder die van de Arthur-legende houdt, al is het alleen maar om het vanuit een andere hoek te bekijken. En zeg nu eerlijk, dit is en blijft een klassieker.

Meer recensies van Cindy Strijkers- Brakel