Het verhaal kabbelt te lang veel te rustig voort

Door het noodlot zijn de levens van Kell en Rhy met elkaar verbonden. Een situatie die na 4 maanden voor beide nog steeds niet makkelijk is. Daar waar Rhy op zijn tenen loopt en wordt verteerd door schuldgevoel, daar voelt Kell zich een soort van gevangene en niet meer vrij om zijn leven te leven.
Ook maakt hij zich zorgen om Lila van wie hij al die tijd niets meer heeft vernomen en die hij meer mist dan dat hij wil toegeven.
Ook Lila kampt met emoties die haar dreigen te overmannen, maar als meesterdief op een schip kan zij dat makkelijk wegdrukken en zich focussen op haar taken.
De Elementenspelen dienen zich aan in Rood Londen, een wedstrijd tussen magie gebruikers. Er is een klein select groepje dat hieraan mag meedoen. Voor Kell zou dit een uitgelezen mogelijkheid zijn om te ontsnappen aan zijn leven op dat moment en voor Lila zou het een kans zijn om te ontdekken hoe sterk haar krachten nu eigenlijk zijn. Hun plek in deze spelen krijgen zij niet zomaar en wat zal er gebeuren als zij elkaar weer zullen tegenkomen?
In een ander Londen bevindt zich een duistere dreiging die steeds groter wordt. maar wat nog al vaak wordt vergeten dat magie een prijs heeft, is men bereid de prijs te betalen die magie vraagt?

Daar waar het eerste deel bruiste van de energie, zo kabbelt dit tweede deel een heel lang gedeelte voort. Het mist dynamiek en spanning. Het verhaal verloop te traag, is te log en soms te voorspellend. Na tweederde van het boek wordt de lezer meegenomen in een stroomversnelling en begint het eindelijk te lopen en dan vliegt men door de pagina’s heen.
Doordat het verhaal zo stil valt krijgen de personages ook niet echt de kans om te evolueren. Dat is jammer.
persoonlijk denk ik dat het boek onnodig lang is gemaakt en dit komt niet ten goede van het verhaal. In tegendeel.
Wat wel heel mooi wordt beschreven dat voor niets de zon opgaat, ook magie heeft een prijs.
Ook al kan dit tweede deel niet tippen aan het eerste deel, toch weet Schwab op het einde te intrigeren en wordt mijn nieuwsgierigheid naar deel 3 flink aangewakkerd.

Meer recensies van Cindy Strijkers- Brakel