Een waardige opvolger

De nacht van Ontelbare Zwaarden was een bloedige strijd die de bijna het einde betekende van de heerschappij van de onsterfelijke Koningen van Sharakhai. Wanneer Çeda ternauwernood aan het gevecht ontsnapt en de woestijn in vlucht, neemt ze de geheimen die ze leerde terwijl ze zich voordeed als een Klingmaagd met zich mee. De belangrijkste hiervan is de connectie tussen haar en de Asirim, de angstaanjagende onsterfelijke slaven van de koningen. De Asirim zijn de overlevenden van de legendarische dertiende stam, mannen en vrouwen wier leven werd gebruikt zodat de Koningen hun krachten konden behouden. Tot grote vreugde van Çeda verzamelen de verspreide overlevenden van de dertiende stam zich in de woestijn en vormen een nieuwe stam. Hun bestaan wordt echter bedreigd door de Koningen, die voor niets stoppen om de dertiende stam vernietigen, voor eens en altijd. Wanhopig keert Çeda terug naar Sharakhai, in de hoop de ketenen van de tot slavernij gemaakte Asirim te verbreken en de stam te redden. Daar ontdekt ze al snel dat het ooit verenigde front van de Koningen afbrokkelt. De Koningen strijden met elkaar om controle over de stad en de woestijn daarbuiten. Çeda is van plan dat in haar voordeel te gebruiken, maar wie kan ze vertrouwen? Ieder van hen zou haar net zo gemakkelijk kunnen verraden als zij hun medekoningen verraden. Ondertussen bereiden de Koningen van Sharakhai zich voor op een grootse strijd die het lot van iedereen kan bepalen.

Net als de andere delen wordt je meegnomen naar de omgeving waarin dit verhaal zich afspeelt. Deze wordt beeldend weergegeven en kaarten die vooraan in het boek zitten dragen hier zeker aan bij. de wereld komt echt tot leven. Beaulieu weet de lezer te boeien met zijn schrijfstijl die te omschrijven is als snel, harmonieus en geavanceerd. Doordat hij de emoties van de personages zo goed weet te vertalen komen ze echt tot leven en begrijpt de lezer de beweegredenen. Het geeft een diepere dimensie aan het verhaal. het is geen moeilijke schrijfstijl om te lezen, maar zeker ook niet te makkelijk. Wat mij betreft precies goed voor dit verhaal.
We leren steeds meer van Ceda kennen, maar ook steeds meer van de andere personages die in de vorige delen langzamerhand meer naar de voorgrond kwamen. Zo leest de lezer vanuit het zichtpunt van Davud, van Ramahd en wordt de rol van Emre iets kleiner. De lezer leert meer over de dertiende stam en alle verhoudingen en lijnen tussen alles en iedereen.
De personages ontwikkelen zich steeds verder, karakters worden versterkt, minder sterke punten komen meer en meer aan de oppervlakte. Dat maakt dat je als lezer verder het verhaal wordt ingezogen.
Het verhaal sluit naadloos aan op het vorige deel. De plek van een ieder in het geheel wordt duidelijker. de machtspositie van de Koningen is aan het verschuiven. Het verhaal van de Asirim wordt meer en meer verteld en zij krijgen een steeds grotere rol toebedeeld. Ik ben enorm benieuwd waar alle verschuivingen in dit deel uiteindelijk toe leiden.

Meer recensies van Cindy Strijkers- Brakel