Een heerlijk tussenboek dat doet verlangen naar meer

Nadat het slavenleger is bevrijd en de bestuursraad is gevallen, staat de stad Ildakar voor een uitdaging van enorme proporties. Het stenen leger van generaal Utros. Duizenden en duizenden soldaten zijn ontwaakt uit hun betovering. Hun huid is harder door de verstening en ze lijken onverslaanbaar.
Nicci, Nathan en Bannon willen Ildakar helpen daar waar ze maar kunnen, maar zal hun tover en spierkracht voldoende zijn om het volk van Ildakar te redden van een massaslachting?
Daarnaast moet Ildakar het ook nog eens opnemen tegen een andere vijand, één vanuit zee. Een vijand die Bannon maar al te goed kent. Een vijand die vecht zoals geen ander.
Niet alleen Ildakar is in gevaar. Deze twee strijdmachten zijn een gevaar voor de gehele Oude Wereld.

De cover past uitstekend bij de titel en laat zien waar het verhaal over gaat. geen geheime boodschappen, geen mysterie, maar zegt en laat zien wat je kan verwachten.
Zoals altijd is de schrijfstijl van Goodkind makkelijk te volgen. Niet te complex, niet te simpel. Wel kan hij soms in herhaling vallen met bepaalde zinnen en dat hoeft voor mij niet. Het is eerder verteld, dat hoeft niet nog 4 of 5 keer. Verder is zijn schrijfstijl beeldend te noemen. Zijn beschrijvingen vertellen genoeg om een beeld te krijgen en laten net genoeg ruimte over om zelf in te vullen.
De wereld waarin het verhaal zich afspeelt is al bekend, maar gaat er nu meer in detail op in. De omgeving wordt voor het verhaal belangrijker, dat is duidelijk. Het verschil tussen de gebieden wordt duidelijk omschreven.
De personages voelen vertrouwd aan en je weet ongeveer wel wat je van ze kan verwachten, maar er is ook sprake van evolutie, bij de een wat meer dan de ander. Ze zijn niet alleen maar louter goed, het karakter heeft meerdere dimensies en dat maakt dat de lezer zich met hen kan identificeren. Zelfs de slechteriken laten een deel van hun kwetsbare kant zien.
Het is echt een tussenboek dat gedeeltes heeft met flinke spanning en op andere momenten rustig voortkabbelt. En als het dan ook nog afsluit met een cliffhanger, tsja, dan is het helemaal duidelijk dat er nog veel meer te lezen komt.
Het is niet het beste boek van Goodkind, maar omdat er richting het einde meer vaart en spanning in komt en ik het toch met veel plezier heb gelezen rond ik het af naar 4 sterren.

Meer recensies van Cindy Strijkers- Brakel