Een prachtig verhaal over liefde, hoop, familiebanden, wortels, groei en bloei.

Met grote dank aan Love to read en Ambo/Anthos uitgevers

Melissa Fu groeide op in de Verenigde Staten en woont nu in Engeland. Ze studeerde natuurkunde en Engels en werkte een tijdlang als onderwijzer. Ze kreeg de David TK Wong fellowship toegekend van de University of East Anglia, waar ze haar roman kon afronden. Perzik bloesem lente is haar debuut en geïnspireerd door haar vader, haar Chinese afkomst en de zoektocht naar haar identiteit.

‘Vertel eens
Vertel eens waar je vandaan komt
Vertrel ons wat je je nog herinnert
Vertel eens wat meer
Hoe ben je hier gekomen?
Vertel ons nu eens een verhaal
Vertel dan…’

Als Meilin in 1938 haar man verliest in de oorlog met Japan, moet zij noodgedwongen, met haar 4 jaar oude zoon, zwager, schoonzus en diens dochters vluchten uit China. Het is een vlucht vol gevaren en ontberingen waarbij zij dwars door China moeten reizen. Veel hebben zij moeten achterlaten, maar 1 van de weinige bezittingen die zij hebben meegenomen is een oude rol vol prachtige tekeningen en fabels die Meilin van haar man heeft gehad. Meilin en haar zoon Renshu vinden kracht en troost in de verhalen van de handrol. Na een lange reis, vinden zij uiteindelijk een plek in Taiwan.
Na jaren van wonen, werken en leven in Taiwan, krijgt Renshu de mogelijkheid om te gaan studeren in Amerika. Hij moet een Amerikaanse naam kiezen en heet voortaan Henry. Henry leeft zijn leven, trouwt met een Amerikaanse en krijgt een dochter genaamd Lilly. De verschrikkingen van de oorlog blijven hem achtervolgen en overschaduwen zijn geluk. Ook het feit dat zijn moeder niet bij hem is valt hem zwaar.
Lilly groeit op in het vrije Amerika, maar worstelt met haar gemengde roots. Ze wil graag meer over het verleden van haar vader te weten komen, zeker nadat zij op jonge leeftijd haar oma heeft gezien. Maar Henry weigert over het verleden te vertellen. Dan komt er een telefoontje uit Taiwan dat het slecht gaat met Meilin, Henry met Lilly reizen naar Taiwan. Daar ziet Lilly een glimp van haar vader als de jongen die hij ooit was, Renshu, daar vertelt hij haar meer over de geschiedenis van zijn familie en daar leert Lilly haar vader echt kennen en beseft zij waarom hij is zoals hij is. Nooit helemaal Chinees, nooit helemaal Amerikaans. Aan de andere kant leert Henry/ Renshu wat er nodig is om te kunnen groeien en bloeien.

In Perzik bloesem lente wordt het verhaal van 3 generaties verteld en zijn het heden en het verleden onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Melissa Fu pakt je hand vast en laat dat pas los aan het einde van het verhaal. Ze neemt je mee naar het oude China, naar de oorlog. Ze laat de lezer voelen wat het is om tussen 2 culturen in te staan en niet te weten waar je bij hoort.
Met haar prachtige manier van vertellen houdt ze de aandacht vast en wil je als lezer alleen maar weten hoe het verder gaat.
Het boek leest zo makkelijk en snel, zit vol mooie details en prachtige personages die volop tot leven komen door dat zij evolueren, sprekende karakters hebben en zij goede en minder goede kanten bezitten. Het verhaal zit het verhaal vol levenslessen zonder belerend te worden, het geeft juist inzicht.
Perzik bloesem lente is een verhaal over liefde, hoop, familiebanden, wortels, groei en bloei. Men kan niet bloeien zonder innerlijke vrede. Men kan niet groeien zonder dat de wortels de juiste aarde bereiken.

Meer recensies van Cindy Strijkers- Brakel