Een mooi boek over de liefde

Danielle 26 januari 2024
Hart & Hemel

Voor de boekenreizigers leesclub mocht ik het boek Hart & Hemel van Nel Goudriaan lezen.

Het boek vertelt het verhaal over een man uit een zeer streng gereformeerde geloofsgemeenschap komt.
Gert-Jan is de enige zoon van Hendrik en Johanna. Het gezin leeft bij de regels die de kerk hen voorschrijft en dit maakt dat Gert-Jan in zijn jeugd het niet altijd makkelijk heeft. Hij wordt gepest en ook vriendschappen aangaan is hier zijn moeilijk.
Gert-Jan trouwt met Eva en Eva doet er alles aan om een goede echtgenoot te zijn. Toch voelt ze dat er iets niet klopt. Hun huwelijk staat na een tijdje onder hoge spanning en ze besluiten uit elkaar te gaan.
Gert-Jan is namelijk er eindelijk vooruit gekomen dat hij op mannen valt en dit slaat niet alleen binnen zijn huwelijk maar ook bij de gemeenschap behoorlijk in.
Zijn moeder wil niets meer met hem te maken hebben en hij is vanaf dan ook niet moet welkom bij zijn ouders.
Maar ook binnen de gemeenschap is hij niet meer welkom en raakt hij alles kwijt.

Gelukkig is hij met Peter en trekt bij hem in. Deze relatie staat ook enigszins onder druk door het verleden van Gert-jan en wat hij moet verwerken.
Maar niet alleen Gert-Jan maar ook Eva heeft het zwaar en wordt ontslagen allemaal omdat ze het opneemt voor Gert-jan. De gemeenschap is hier erg duidelijk over dat dit niet kan.

Dan is er nog Oma (de moeder van vader) waar hij altijd terecht kan en hun met liefde ontvangt. Oma ziet de dingen helder ondanks dat ze niet mee de jongste is en probeert altijd goed te zorgen.

De schrijfster van dit verhaal verteld een mooi vehaal over de liefde. Liefde op vele manieren. Niet alle manieren van liefde zijn de juiste manier. Het kan voor mensen een pittig boek zijn om te lezen ivm het onderwerp maar het is om een hele mooie niet oordelende manier geschreven vind ik. Ze probeert met een openblik te kijken waarom mensen beslissingen maken die ze maken. Voor een debuut vind ik dit echt wel erg goed. Benieuwd wat er nog meer gaat komen

Meer recensies van Danielle