Bijzonder cover

Danielle 05 februari 2024
Afgeschreven

Voor de leesclub de boekenreizigers mocht ik het boek Afgeschreven van Angelique Haak lezen.

Het boek heeft een bijzonder cover mede omdat er een gat in zit. Dit is op een foto niet te zien maar in het fysieke boek zit die er echt. Hierdoor kun je en stukje tekst leven.
Ik was even verbaasd omdat ik dacht dat de titel van het boek HAAK was. Die blijkt niet zo te zijn maar is de achternaam van de schrijfster.

Het boek gaat over de schijfster Sasja die een populaire boekenreeks op haar naam heeft. Helaas zijn zowel de boeken als Sasja door allerlei omstandigheden en foute beslissingen in de vergetelheid geraakt. Tot er op een dag een jonge dame wordt vermoord op de wijze die Sasja in haar boek omschreven had.
Vanaf dat moment gebeuren er veel dingen in het leven van Sasja die haar terug brengt naar de tijd toen ze een succesvolle schrijfster was. Deze momenten en herinneringen die nu naar boven komen zijn verre van leuk.
Ze begint ook aan haar eigen te twijfelen en aan haar geheugen.
De politie legt de verdenking op een gegeven moment ook op haar maar is zij wel de moordenaar. Wat doet haar geheugen met haar.

Angelique Haak weet je van het eerste moment tot het laatste moment mee te nemen in een rollercoaster van gebeurtenissen. Het ene naar het ander gebeurt met de hoofdpersoon van het boek. Ze weet je met regelmaat zelf te laten twijfelen over wie nu de dader is wat de reden is dat deze persoon dit doet. Er zijn verschillende mensen om de hoofdpersoon heen die de dader zou kunnen zijn en alle zijn zo goed verwerkt in het verhaal dat je in bijna iedereen een potentiële moordenaar ziet.
Wat de schrijfster ook goed doet is veel actuele thema’s in het boek verwerken. Het is erg realistische. Ik heb genoten van dit verhaal. Smaakt naar meer.

Meer recensies van Danielle