Origineel en vermakelijk

Demi Schoonenberg 07 januari 2020 Hebban Recensent
'29 seconden': zo lang duurder het telefoongesprek dat Sarahs leven op zijn kop zou zetten. Zij heeft dit telefoontje vrijwillig gemaakt, maar vrijwel direct erna heeft ze er spijt van. Wat kan zo'n telefoontje van 29 seconden lang nou voor kwaad? Wat kan het teweegbrengen? Dit zijn antwoorden die je na het begin van het boek wel beantwoord móet zien.

Dankzij een gave promotionele actie waarbij je in drie à vier tijdslotten 29 seconden de tijd had om gratis een e-book te downloaden kon ik dit boek lezen in ruil voor een recensie. Ik ben blij dat het me is gelukt, want het was zeker een origineel en vermakelijk boek. In het tijdperk van #MeToo is dit boek al helemaal actueel: een universitaire docente wordt op zijn zachtst gezegd lastiggevallen door haar leidinggevende Alan Hawthorne, een professor die zijn eigen BBC-serie heeft en die een belangrijk verdienstmodel voor de universiteit is. Kortom: hij is bijna onschendbaar en niemand wil of kan de vrouwen geloven die hem beschuldigen van grensoverschrijdend gedrag. Ook Sarah niet.

Na een bizarre samenloop van omstandigheden wordt Sarah ontvoerd, maar in plaats van dat het slecht voor haar afloopt krijgt ze juist de kans van haar leven: één telefoontje, en iemand verdwijnt. Wie, dat mag ze zelf weten: 'We hebben allemaal wel een naam.' Iemand die we willen zien verdwijnen. En natuurlijk kent Sarah precies zo'n iemand...

Als je denkt dat je nu weet hoe dit verhaal gaat aflopen heb je het mis. Algauw blijkt iemand laten verdwijnen niet zo simpel te zijn en komt Sarah goed in de problemen. Hoe moet ze zichzelf daaruit zien te redden?

Het einde van het boek zit vol met actie, en als lezer zul je ook haast met ingehouden adem blijven wachten tot het helemaal misgaat. Sommige gebeurtenissen zijn soms bizar en ongeloofwaardig, maar ze zorgen er wel voor dat het verhaal soms in een onverwachte wending gaat. Het is in ieder geval een originele thriller dat zeker de moeite waard is.

Meer recensies van Demi Schoonenberg