Diane Kooistra 03 september 2019
Vera is een verkoopster in een cadeauwinkel die maar een droom heeft. De ware Jakob vinden en houden. Als het daten op datingsites geen succes geeft en als ze een van haar “matches” bij een ander ziet knapt er iets bij haar. Ze neemt een beslissing met gevolgen die ze totaal niet overziet.

Op het moment dat ze de situatie een beetje onder controle heeft gooit haar werkgever roet in het eten. Vera komt middenin een slechte film terecht en heeft geen idee hoe ze het op kan lossen of op wil lossen want dan moet zij ook met de billen bloot. Op het moment dat alles toch nog goed lijkt te komen en het verhaal met een sisser af zal lopen komt er een plottwist die zelfs de ervaren lezer bijna van de bank laat vallen. Die had ik niet verwacht!

Vera is een geweldige personage! Ze zou zomaar bij jou in de straat kunnen wonen. Een iets te dikke vrouw met een vaag verleden en contactschuw. Er komt nooit iemand bij haar. Ze kan af en toe wat raar reageren waardoor ze niet helemaal sympathiek overkomt. Een realistische personage dus.

De titel is mooi en past goed bij een verhaal waarin een groot deel van de gebeurtenissen zich in het verborgene afspeelt.
Het boek begint ook rustig met een goede beschrijving van de hoofdpersonen en hoe ze bij elkaar zijn gekomen. Ook de datingavonturen van Vera worden beschreven en die zijn zowel grappig als treurig.
De trouwjurk op de cover het begin van alles, van het ideaalbeeld van Vera en geeft een link met het verleden van deze vrouw. Je hebt medelijden met haar maar ze ergert je ook,
Verlangen wordt een obsessie en leidt tot verkeerde keuzes. Hoe verkeerd? Daar komt Vera snel achter. Dat is het ene gedeelte van het verhaal.
Het verhaal wordt afgewisseld met hoofdstukken in een ander lettertype geschreven met gebeurtenissen die zich ergens anders afspelen. Hier lees je het verhaal van Azra en al snel begrijp je dat dit verhaal naar een ontknoping van verschrikkelijke misdaden zal leiden.
Maar daar lijkt het helemaal niet op.
De man waarop Vera gevallen is blijkt behoorlijk fout te zijn en hij lijkt het wel best te vinden om bij Vera te zijn. Hij lijkt eerst de ideale man aldus Vera maar blijkt ook een eigen agenda te hebben. En de realiteit haalt haar in.

“Het was stom om te denken dat we hier samen gerieflijk konden wonen” is een van de zinnen die laten zien dat alles wat je op tv ziet in het echt toch anders verloopt.

Dit is een boek dat niet voortsuddert maar waarin Marcella Kleine je telkens weer verrast met een nieuw plottwist. En het is een boek dat je kippenvel geeft als je beseft dat er over dit onderwerp nog artikelen in de krant hebben gestaan.
Dit zou morgen zo weer in de krant kunnen staan. Zo realistisch is het verhaal.
Een geweldig boek als je houdt van een verhaal dat heel realistisch overkomt en dat verrassende wendingen heeft.

Meer recensies van Diane Kooistra