Wie van de drie?

Edith 20 oktober 2019
Misdaadjournaliste Harper McClain is terug. Vorig jaar maakten we voor het eerst kennis met de stoere Harper. 'Voor het te laat is' is gaat verder waar 'De echomoorden' is gestopt. Het is daarom fijn om eerst even (ja even…je vliegt door die 400 bladzijden heen!) 'De echomoorden' te lezen. In het eerste deel lees je over de dood van Harpers moeder, haar mislukte relatie met agent Luke en de ontmaskering van hoofdrechercheur Smith als moordenaar. Drie zaken die in dit nieuwe deel een belangrijke rol spelen.

Na een gezellig avondje in café de Library, waar haar vriendin Bonnie achter de bar staat, krijgt Harper een telefoontje. Niet ver van het café is het lichaam van een jonge vrouw gevonden. Harper en Bonnie haasten zich naar de plek des onheils en komen voor een nare verrassing te staan. De overledene blijkt Naomi Scott te zijn; een rechtenstudente die een bijbaantje in de Library heeft.

Het wordt al snel duidelijk dat de verdachte iemand uit Naomi’s naaste omgeving is. Is het haar vriendje Wilson Shepherd? Bonnie en Wilson schijnen wat relatieproblemen te hebben. Is het kroegbaas Jim Fitzgerald (Fitz)? Fitz heeft in het verleden een jonge studente lastiggevallen bij de Library. Of is het Peyton Anderson, een medestudent en zoon van een invloedrijke man. Dit verwende kereltje is een ex van Naomi en heeft van de rechtbank een contactverbod opgelegd gekregen.

Voordat ik dit boek in handen kreeg, las ik wat recensies op internet. Enkele lezers vonden het verhaal niet spannend genoeg; de dader zou al veel te snel bekend zijn. Zelf zie ik dit anders. Het boek is inderdaad geen echte thriller, ook ik zat niet op mijn nagels te bijten bij het lezen. De nadruk in het boek ligt op het werk van een misdaadjournalist. De schrijfster die zelf ook misdaadjournalist was, geeft ons in haar boeken een goed beeld van het werk. Harper, onze misdaadjournaliste van het Savannah Daily News, rust niet voordat de dader achter de tralies zit. Het is mooi om te lezen hoe ze de moord van het begin tot het noodlottige eind ontleedt. Wat doen al die misdaden met haar? Hoe houdt ze zichzelf staande in deze harde wereld? Hoe verloopt de samenwerking met de politie? Hoe gaat het er op de redactie aan toe? Hoe (on)veilig is haar werk eigenlijk?

Christi Daugherty laat haar lezers wel met een hoop vragen achter. In 20120 verschijnt 'Revolver Road'. Uitgeverij De Boekerij willen jullie niet te lang wachten met vertalen? Ik wil weten door wie Harper wordt gestalkt. Wie haar moeder vermoord heeft. En last but not least of het nog wat wordt met Luke.

'Voor het te laat' is is een spannend verhaal met veel geweld en weinig nachtrust! Het boek smaakt, net als vele borrels die Harper achteroverslaat, naar meer!

Meer recensies van Edith