Suriname

Edith 29 januari 2024
De afgelopen tijd was Suriname regelmatig in het nieuws. Er wordt steeds meer informatie bekend gemaakt over de rol die Nederland speelde tijdens de slavernij. Ook was er veel aandacht voor het proces van ex-president Bouterse. Ik kan me voorstellen dat dit nieuws kinderen nieuwsgierig maakt naar de geschiedenis van onze oude kolonie. In de geschiedenisboekjes wordt (helaas) niet veel aandacht besteed aan Suriname. Het is daarom heel fijn dat enkele Nederlandse kinderboekenschrijvers zoals Arend van dam, Simon van der Geest en Inez van Loon dit wel doen. Inez van Loon neemt haar lezers mee naar het Suriname van 1906.

Hoewel de slavernij in 1863 al afgeschaft is, hadden wij Nederlanders nog flink de touwtjes in handen. Plantage-eigenaren gingen op zoek naar nieuwe arbeiders. Contractarbeiders uit China, India en Java werden, onder prachtige voorwendselen, naar Suriname gelokt. In Yash maak je kennis met plantagehouder meneer Daan en zijn echtgenote Jettie. Het echtpaar had het beste voor met hun arbeiders. Ze kregen een bescheiden loon, een eigen stukje land die ze mochten bewerken en de kinderen kregen onderwijs. Helaas was dit niet op alle plantages het geval.

Yash is een interessant en boeiend avontuur voor kinderen in de bovenbouw van de basisschool en eerste klassen van het middelbaar onderwijs. En ik denk dat menig volwassene het verhaal ook met veel belangstelling zal lezen. Er wordt veel aandacht besteed aan de samenstelling van de Surinaamse bevolking, de natuur, cultuur en tradities van de verschillende bevolkingsgroepen.

Na de dood van zijn moeder woont Yash bij zijn tante en nichtjes in een dorpje in India. Yash heeft het geluk om het schooltje van een hindoepriester te mogen bezoeken, waardoor hij kan lezen en schrijven. Wanneer zijn vader op de vlucht slaat voor de pachter van zijn land, wordt het hem verboden om nog langer naar school te gaan. Yash moet nu de schulden van zijn vader aflossen en in de koeienstallen werken. Hier ontmoet hij de weesjongen Ravi. Ravi is een kasteloze. Tante verbiedt het hem om met Ravi om te gaan, maar Yash trekt zich hier niets van aan. Wanneer de jongens de opzichter boos hebben gemaakt, moeten de jongens ook vluchten. Yash en Ravi besluiten als verstekeling aan boord te gaan naar Suriname om de vader van Yash te zoeken.

Inez van loon schrijft de boeken die ik als kind graag had willen lezen. Ik ging graag op avontuur naar verre landen! Inez studeerde voor socioloog en kindercriminoloog en verdiepte zich in Aziatische kunstgeschiedenis en de Chinese taal. Ook heeft ze de hele wereld over gereisd. Al deze, door de jaren heen, verzamelde kennis, vind je terug in haar boeken. Jaren geleden heb ik Inez ontmoet op Manuscripta in Amsterdam (ik mis deze geweldige boekenbeurs overigens nog steeds!). Ik was voor de schoolbibliotheek op zoek naar boeken voor kinderen die liever ravotten dan lezen. Inez wees me toen op haar serie Skate-wise; een serie over een groepje skateboarders. De serie viel goed in de smaak en sindsdien lees ik elk nieuw boek dat Inez uitbrengt.

De cover van het boek is een echte blikvanger. Je ziet twee jongetjes die aan het treinsurfen zijn. Op de achtergrond blinken oosterse paleizen. Het is een mooi plaatje wat nieuwsgierig maakt. Het boek draagt de naam van de hoofdpersoon. Yash is een veelvoorkomende naam in India, wat rijkdom en succes betekent. Zal de reis naar Suriname voor Yash en Ravi ook succesvol verlopen? Wat ik altijd zo fijn vind aan de boeken van Inez van Loon, is dat ze allemaal een harde cover hebben. Bij veelvuldig uitlenen in de scholbieb, blijven ze er netjes uit zien. Ook hebben de boeken hetzelfde formaat, wat weer een mooi gezicht is in mijn boekenkast!

Het boek bestaat uit 34 korte hoofdstukken. Ideaal dus voor het dagelijkse leeskwartiertje. De hoofdstuktitels slaan op de belangrijkste gebeurtenis uit het hoofdstuk. Best handig voor als je nog eens iets terug wilt zoeken. Moeilijke en onbekende woorden staan schuin afgedrukt. Achter in het boek vind je lijst, waar deze woorden worden uitgelegd.

In het boek is veel aandacht voor vriendschap, Suriname, India, arm/rijk, familiebanden, goed/slecht, moed, onderdrukking, diversiteit en migratie.

Tijdens onze vakantie hebben mijn man en ik beide het boek gelezen. Mijn man dacht dat het een waargebeurd verhaal was en miste een nawoord waarin vermeld werd wat Yash en Ravi als volwassen mannen bereikt hebben in hun leven. We hebben hier toen samen een poosje over zitten praten. Omdat beide jongens slim zijn en het goed met de plantagehouder konden vinden, gingen we er van uit dat meneer Daan de jongens wel aan een goede opleiding zou willen helpen. Ravi zou een goede en betrouwbare leidinggevende op de plantage kunnen worden en Yash zagen we wel als hoofdmeester op de plantageschool. De jongens vertrokken vol toekomstdromen naar Suriname, het zou toch mooi zijn als ze die waar hadden kunnen maken?

Meer recensies van Edith