Boeken en wijn!

Edith 16 april 2024
'De zussen van het wijndomein' is het eerste deel van de serie 'Het wijndomein' van de Duitse schrijfster Linda Winterberg. Boeken over wijngaarden lijken de laatste jaren enorm populair te zijn. Tijdens een rondje door de boekhandel trof ik de populaire boeken van Marie Lacrosse aan, 'De wijngaardtrilogie', de heerlijke boeken van Ilja Gort, 'Bloedspoor in de wijngaard' van M.L. Longworth, 'Een wijngaard op Mallorca' van Carmen Bellmonte en 'Een dichtbij verleden' van Kirstin Harmel. Waar komt deze populariteit vandaan? Komt het door het romantische beeld wat we van de mooie wijnstreek hebben? Zijn het de interessante familieverhalen die bij deze wijngaarden horen? Het komt toch niet door Martien?

Als de Tweede Wereldoorlog voorbij is proberen de zussen Henni, Lisbeth en Bille hun familiebedrijf, een vooraanstaand wijnhuis, voort te zetten. Omdat de jonge vrouwen ieder op zeer uiteenlopende wijze de oorlogsjaren hebben doorgebracht, zijn ze van elkaar vervreemd geraakt. De jongste zus Bille heeft als verpleegster in een veldhospitaal gewerkt. Ze heeft lange tijd gevangen gezeten in een kamp op Russisch grondgebied. Hier heeft ze zware ontberingen moet doorstaan en is ze haar vriend, die arts is, uit het oog verloren. Bille keert geestelijk zwaar beschadigd terug naar hun landgoed in Wiesbaden.

De vader en grootvader van de zussen verafschuwden het nationaalsocialisme van Hitler. Toen de middelste zus Lisbeth met een aanhanger van de partij trouwde, keerde ze haar familie de rug toe. Tijdens de oorlogsjaren ontbrak het Lisbeth aan niets. Nu de oorlog voorbij is en haar man gevangen genomen is, keert ze terug naar huis. Nu pas beseft ze in wat voor armoede de Duitse bevolking is geraakt.

Henni bleef tijdens de oorlog op het landgoed wonen. Na de dood van haar vader en grootvader heeft Henni samen met haar man de leiding van het wijnhuis overgenomen. Voordat Henni’s man naar het Oostfront vertrok, bracht hij zijn zeer gewaardeerde Joodse keldermeester George in veiligheid. Na de oorlog ontvangt Henni het bericht dat haar man gesneuveld is. Als Henni niet meer weet hoe het verder moet met het Herzberg-Sekthuis, keert keldermeester George terug.

Linda Winterberg heeft een fijne schrijfstijl. Net als de wijn van de familie Hertzberg is het verhaal op smaak gebracht met de juiste ingrediënten; een vleugje tragiek, een snufje cultuur, een flinke doses geschiedenis en een schepje romantiek. Lezers krijgen een goed beeld van de situatie waarin de Duitsers in 1945 leefden. Vele dorpen en steden waren platgebombardeerd, er was weinig voedsel en veel gezinnen waren verscheurd. Henni en Bille hadden hun man/ vriend in de oorlog verloren. Hun zus Lisbeth waren ze kwijtgeraakt aan het nazisme. Net als alle andere families moesten ze hun leven weer op zien te pakken. De zussen konden Lisbeths foute keuzes vergeven, maar de inwoners van de stad waren het nog lang niet vergeten. Ik kijk uit naar het volgende deel, 'De vrouwen van het wijndomein'. Hoe gaat het met de wederopbouw van Duitsland? Wordt het wijnhuis van de Herzbergs gered? Vinden de zussen de liefde weer terug in hun leven?

Meer recensies van Edith