Leuk boek om tijdens 'De week van het brood' te lezen!

Edith 22 januari 2024
Van 22 tot en met 28 januari is het 'De week van het brood'. Bij uitgeverij Boekerij komen er wekelijks nieuwe boeken uit de oven. Tussen al dat heerlijke leesvoer zat een boek over een klein, kneuterig, Duits bakkerijtje Bäckerei Johannes Pape & sohn. Carsten Henn brengt met zijn nieuwe boek een ode aan brood. Bakker Giacomo onthult waarom broden van de echte bakker zo lekker zijn. Dat komt omdat ze met liefde worden gebakken. Giacomo en zijn leerling Sofie voegen zelfs nog twee geheime ingrediënten toe. Welke dat zijn lees je in 'De verhalenbakker'.

'De verhalenbakker' is een hartverwarmend verhaal over verlies, (zelf)acceptatie, liefde voor het bakkersvak en het maken van een nieuwe start.

Wanneer de danscarrière van Sofie Eichner, door een blessure, voorbij is lijkt alles voor haar voorbij te zijn. Haar relatie, vriendschappen en zelfs haar hele toekomst. Omdat het arbeidsbureau haar uitkering dreigt te stoppen, solliciteert ze bij de eerste baan die ze voorbij ziet komen. Hoewel Sofie de baan als een tijdelijke bron van inkomsten ziet, krijgt ze steeds meer plezier in haar werk. De vriendelijke bakker leert haar, met veel liefde en geduld, alle kneepjes van het vak. Na enige tijd beseft Sofie dat broodbakken in veel opzichten op dansen lijkt.

De zes hoofdpersonen sluit je allemaal in je hart. De één wel wat sneller dan de ander!
Giacomo- De Italiaanse bakker heeft een grote liefde voor zijn vak. Hij runt de bakkerij samen met verkoopster Elsa. Om de zaak draaiende te houden, is hij op zoek naar een tweede bakker. Hij geeft Sofie graag een kans. Achter Giacomo’s vrolijke masker schuilt een groot verdriet.
Sofie- Sofie moet op zoek naar een nieuwe baan, maar ze heeft in haar leven nooit wat anders gedaan dan dansen. Wanneer Sofie enkele weken in de bakkerij werkt, lijkt het deeg haar danspartner te worden en de bakkerij haar podium.
Florian- Florian is de echtgenoot en regisseur van Sofie. Hij doet er alles aan om Sofie weer voor zich te winnen. Nu Sofie bakker is, maken al deze verzoenpogingen haar onzeker. Wil Florian de echte Sofie terug of de danseres die ze was?
Elsa- Elsa is de verkoopster van de bakkerij. Ze snauwt alle klanten af en iedereen is een beetje van voor haar. Hoe is Elsa toch zo geworden?
Anouk- Anouk is de dochter van Sofies zus. De kleuter denkt dat ze Maria is en samen met Barbie Jezus zegent ze alles en iedereen die op haar pad komt. Het lijkt te werken, want met haar toverstafje ontdooit ze het hart van Elsa.
Mot- Mot is de teckel (Dashhond) van Elsa. Jaren geleden heeft Giacomo het dier aan Elsa cadeau gedaan voor wat gezelligheid in haar leven te creëren. Elsa neemt Mot elke dag mee naar de bakkerij waar het oude beest de hele dag bij de oven ligt te slapen. Giacomo en Mot zijn elkaars beste vrienden.

Het boek staat vol grappige, ontroerende en mooie zinnen en vele wijze woorden van Giacomo.

De sfeervolle cover van het boek zou ik zo als schilderijtje in mijn boekenkamer hangen. Het is in dezelfde stijl gemaakt als Carsten Henn’s eerste boek 'De boekenfluisteraar.' Het stelt een scène voor van bladzijde 92: Giacomo ging naar het meertje. Zoals altijd trok hij daarvoor na het werk zijn beste donkergrijze broek aan, en het pas gestreken lichtgroene overhemd met het fijne motiefje, en hij zette zijn bruine alpinopet op. Hij legde een rood met wit geruite keukenhanddoek op de bagagedrager en zette twee baguettes er dwars op vast. En zoals altijd sinds Mot er was, nam hij haar mee. Hij had een mandje voor op zijn fiets gemonteerd en dat met een deken gevoerd, waarin ze graag wegkroop. Mot was dol op warmte, en als de opening van de oven niet zo hoog had gezeten, was de kleine dashhonddame er al lang in gesprongen. Ik vind het een beetje jammer dat de fietsende Giacomo niet van voren is afgebeeld. Ik had de teckel graag in het fietsmandje zien liggen.

Carsten Henn is een Duitse wijnschrijver en restaurantrecensent. Ook schijft hij misdaadromans en komedies. Zijn doorbraak als schrijver kreeg hij met het boek 'De boekenfluisteraar'. In 'De verhalenbakker' vind je duidelijk terug dat Henn veel verstand van brood heeft. Hij weet de bereiding van het brood heel beeldend te beschrijven. Wanneer Giacomo een plaat broodjes uit de oven haalt kun je de heerlijke geurende broodjes gewoon ruiken!

Meer recensies van Edith