Niet zo spooky...

Edwin Wassink 26 januari 2024
Wanneer weduwnaar Daniel Price met zijn achtjarige dochter Caitlyn naar het prachtige Nightingale House verhuist, hoopt hij dat de nieuwe, idyllische omgeving hen beiden goed zal doen.
Maar er is iets raars aan de hand met het huis. Daniel krijgt soms een vreemd gevoel in zijn slaapkamer en hoort in verschillende vertrekken een mysterieus druppend geluid. Tot diep in de nacht echoot er bovendien gefluister door de gangen dat klinkt als: 'Ik kan niet slapen…'
Stukje bij beetje ontdekt Daniel het huiveringwekkende verhaal van de familie die jaren eerder in het huis woonde…

Ik kan niet slapen van Steve Frech heeft alle ingrediënten om er een spooky verhaal van te maken. Een oud landhuis vol historie, een moord in het verleden en natuurlijk de kelder waar je niet moet komen, maar waar je uiteindelijk altijd terecht komt. Genoeg dus om koude rillingen te gaan krijgen en genoeg waarschuwingen om dit boek niet alleen in het donker te lezen.

Maar…dit komt er jammer genoeg niet uit. En dat is niet omdat het niet lekker leest of dat het onduidelijk of onsamenhangend is. Integendeel. De schrijfstijl is fijn, de verhaallijnen uit het heden en verleden komen mooi samen en de personages worden goed uitgewerkt en zijn interessant. Het is een fijn verhaal om te lezen.
Het verhaal is echter te voorspelbaar. Het plot laat zich raden en de echte nagelbijtende spanning ontbreekt. En dat is nu juist iets dat je van een spookverhaal verwacht. Laat me huiveren, rillen en schrikken!

Kortom, een leuk en op zich best spannend verhaal, maar totaal niet spooky! Daarom krijgt het van mij drie sterren.

Meer recensies van Edwin Wassink