Waar rook is, is vuur........

Eelke Pol 23 december 2019
Waar rook is, is vuur........

Conclaaf is een boek met 2 waardevolle bijdragen: ten eerste is het gewoon een boek dat lekker wegleest, ten tweede geeft het een mooi kijkje achter de schermen van het Vaticaan. Een lekkere weglezer dus, zoals we dat van Robbert Harris gewend zijn. Het boek leest vlot, is behoorlijk overzichtelijk en kan dus bijvoorbeeld prima in de trein gelezen worden in korte stukjes. En ja, het leest dus als een trein. Het verhaal is pakkend, zij het niet zeer geloofwaardig (maar dat is een inschatting, een pausverkiezing heb ik immers zelf niet meegemaakt!). En het geeft een mooi inkijkje in het Vaticaan in het algemeen en de pausverkiezing in het bijzonder. De procedures en de conventies die daarin gehanteerd worden, zijn intrigerend. Dit gebeurt met voldoende respect. Zo wordt het geloof van hoofdpersoon Lomelli op een passende, respectvolle wijze beschreven. Zijn roeping en verantwoordelijkheidsgevoel zijn voelbaar, maar tegelijkertijd hebben ook emoties als twijfel, afgunst en zelfs afkeer een duidelijke plek. Met dit boek laat Harris zijn veelzijdigheid als thriller-schrijver weer duidelijk zien.

Meer recensies van Eelke Pol