Poging tot leefsbehoud wordt vonnis

Elbert Grift 25 augustus 2019
Het zit de joodse Jakov Bok niet mee, het huwelijk met de bekoorlijke Raisl strandt vanwege het uitblijven van kinderen en zij pleegt overspel; Jakov besluit zijn heil als klussenier (fikser) in een grote plaats als Kiev te zoeken.
Hoewel alles in het begin tegenzit lijkt er toch geluk op zijn weg te komen als hij een rijke dronkaard van een verstikkingsdood in de sneeuw redt, de man wil hem belonen en doet dat door hem onderdak en een baan aan te bieden, maar Jakov ziet dat niet zitten, hij ontdekt dat de man antisemiet is en dat het de baan zich in een wijk bevindt die verboden is voor joden.
Toch gaat hij, omdat hij geen cent te makken heeft, overstag en neemt het risico ontdekt te worden als jood, hij verandert zijn naam en hij hoeft gelukkig zijn papieren niet te laten zien; hij klimt al snel op de ladder, maar dan wordt er een jonge jongen om het leven gebracht en komt zijn jood zijn uit, het begin van een onbeschrijfelijke tijd van ellende en vernedering.
Ik weet niet hoe er toe kwam om dit boek te lezen, al vind ik het wel interessant om werk van voor mij onbekende auteurs te lezen, maar het was een openbaring van jewelste, de gruwelijkheden grepen je echt bij de strot (om maar eens een cliché te gebruiken), je voelt met het slachtoffer mee en je meerder keren: Toe maar geef maar toe, maar hij volhardt in zijn onschuld.
Een geweldig mooi, maar keihard boek dat zich dus afspeelt in het Russische.

Meer recensies van Elbert Grift