Anticlimax

Elbert Grift 10 september 2020
Herman Koch wordt op 17 jarige leeftijd geconfronteerd met het overlijden van zijn moeder, zijn vader is nog wel in beeld maar die is al tijdens het huwelijk een relatie aangegaan met een onooglijke weduwe.
Hij besluit zijn rouw te verwerken in Finland, hij gaat werken in een houtzagerij en vindt op zeker moment zijn draai bij de bevolking, bovendien leert hij Anna kennen, maar tot een echte relatie komt het niet, hij keert terug naar Nederland om daar het schrijversvak uit te oefenen.
Ruim 40 jaar later komt hij terug in Finland en slaat Koch aan het mijmeren.
Maanden geleden heb ik dit boek gereserveerd bij de bieb en nu was het eindelijk zo ver, maar het is eerste woord dat me te binnen schiet na het dichtslaan van de laatste bladzij is : Anticlimax.
Het boek had wel wat weg van de boeken van Karl Over Karlstad , die waren op een gegeven moment net zo saai (alleen het boek Vader bleef voor mij overeind staan) als dit boek, een verwoede poging om in de schaduw te staan van Jan Cremer is totaal mislukt, het enige wat echt overeind is de manier van schrijven en zijn humor die altijd van een hoog niveau is en waarom ik dit boek ook heb uitgelezen, Het diner en Zomerhuis met zwembad blijven voor mij de beste boeken van Koch.

Meer recensies van Elbert Grift