Poëtische familieroman

Eline H. 03 december 2022 Hebban Recensent
Aya Sabi (1995) is een Belgische auteur en columniste. Ze debuteerde in 2017 met haar verhalenbundel Verkruimeld land. Half leven is haar debuutroman en vertelt het verhaal van drie generaties vrouwen.

Het grootste gedeelte van Half Leven gaat over grootmoeder Fatna. Ze is geboren in Marokko en moet al op jonge leeftijd trouwen. Ze lijkt erg op zichzelf en als lezer duurt het even voordat je haar leert kennen. Ook maken we kennis met haar dochter. Ze is verliefd, maar haar moeder ziet haar liever trouwen met iemand anders. Dat houdt haar niet tegen om brieven te schrijven aan haar grote liefde. En dan is er nog kleindochter Shams. Doormiddel van essays over geschiedenis, cultuur en politiek probeert ze haar grootmoeder en haar familiegeschiedenis beter te begrijpen.

De manier waarop de vrouwen geheel op hun eigen wijze aan het woord komen is origineel en erg interessant om te lezen. Hoewel het verhaal niet in chronologische volgorde geschreven is, maakt dit het toch makkelijk om de verhaallijnen van elkaar te onderscheiden. Daarnaast geeft het elk personage duidelijk een eigen stem.

Hoewel het leven van deze vrouwen centraal staat, gaat Half leven over meer dan dat. Het gaat over de positie van de vrouw, over trauma, over jezelf ontdekken en ontwikkelen. Het gaat over je verleden en hoe dit je toekomst beïnvloedt. Daarnaast leert Sabi de lezer meer over de Marokkaanse cultuur.

Sabi heeft een mooie, poëtische schrijfstijl en gebruikt regelmatig interessante vergelijkingen. Dit maakt dat sommige zinnen een tikkeltje aan de lange kant zijn. Gelukkig is er veel afwisseling. Al met al is het een fijn boek om te lezen. Ik ben erg benieuwd naar toekomstig werk van deze schrijfster.

Meer recensies van Eline H.