Heftig, maar tikje geforceerd

Eline H. 03 juni 2020 Hebban Recensent

Laura Kneidl (1990) werd geboren in Duitsland en studeerde bibliotheek- en informatiemanagement. In 2009 begon ze met het schrijven van haar eerste roman. Tegenwoordig woont ze in Leipzig, waar haar appartement verdacht veel op een bibliotheek begint te lijken. In Duitsland verschenen al meerdere boeken van haar hand. Raak me. Niet. is het eerste boek dat in het Nederlands verschijnt, in vertaling van Marijne Thomas.

Het is het begin van haar leven aan de universiteit en hoewel Sage het allemaal spannend vindt, lijkt ze niet te kunnen wachten om haar oude leven achter te laten. Alles is beter dan waar ze vandaan komt. Ook als dat betekent dat ze haar beste vriendin en zusje moet achterlaten en in haar Volkswagen busje moet wonen. Maar dat is niet het enige. Sage draagt een groot geheim met zich mee en dat zorgt ervoor dat ze iedereen op afstand wil houden. Met name Luca, met wie ze in het archief van de bibliotheek werkt. Hij lijkt erop dat hij de zo goed weggestopte herinneringen beetje bij beetje naar de oppervlakte weet te krijgen.

Het personage van Sage is erg sympathiek. Vanaf de alle eerste pagina weet ze de lezer voor zich te winnen. Het maakt niet uit dat zij er nog niet klaar voor is om te vertellen wat haar geheim is. Het maakt ook niet uit dat ze dit nog niet met de lezer deelt, al zijn er tussen de regels door wel een aantal hints te vinden. Ze groeit op meerdere momenten en het selecte groepje vrienden dat ze om zich heen verzameld heeft zorgt ervoor dat ze uit haar schulp kruipt. Als lezer krijg je als een van de eerste te zien hoe ze nieuwe stappen zet en je bent er ook bij wanneer sommige stappen er net eentje te veel bleken te zijn.

In korte tijd weet Sage en intensieve vriendschap met April op te bouwen en het duurt dan ook niet lang voordat Sage ingaat op het aanbod om bij haar en haar broer in te trekken. Terwijl ze het studentenleven steeds meer eigen maakt, ontwikkelt Sage ook een hechte vriendschap met Luca. Er wordt veel aandacht besteed aan de opbouw van deze vriendschappen.

Hoewel je Sage alles gunt, kun je je als lezer afvragen hoe realistisch alle ontwikkelingen zijn en met name het tempo waarin deze ontwikkelingen plaatsvinden. Waar het begin vooral aandacht besteed aan het traumatische verleden dat Sage met zich meedraagt, ligt de tweede helft vooral op de ontwikkeling van relaties en welke invloed haar verleden hierop heeft. Hoe logisch is het dat bepaalde zaken gebeuren als je op de hoogte bent van haar trauma? Kan het zo zijn dat het romantische aspect net iets belangrijker gevonden wordt waardoor bepaalde ontwikkelingen geforceerd worden?

Ondanks het heftige onderwerp dat Kneidl behandelt weet ze toch herkenbare situaties voor studenten te schetsen. Denkt aan colleges, tentamens en de feesten. Dit maakt Raak me. Niet. af en toe iets luchtiger en die afwisselingen is zeker welkom. Kneidl weet de lezer met een aangename schrijfstijl en herkenbare personages voor zich te winnen. Ze weet het heftige en het alledaagse te combineren en dat resulteert in boeken die makkelijk weglezen, maar je wel een tijdje bijblijven. Het zou dus maar zo kunnen dat we ook in Nederland meer van haar gaan horen.

Wie Raak me. Niet. uit heeft weet dat het verhaal van Sage nog niet ten einde is. Gelukkig hoeven lezers niet lang te wachten om te ontdekken hoe het verder gaat. Het vervolg Verlies me. Niet. is inmiddels al verschenen.

Meer recensies van Eline H.