Voorbereiding op de grote finale

Eline H. 11 februari 2020 Hebban Recensent

Tahereh Mafi (1988) debuteerde in 2011 met Vrees me, het eerste deel uit de serie rondom Juliette, waarvan de Nederlandse vertaling een jaar later verscheen. Na het succes van haar eerste reeks boeken verschenen er ook een aantal op zichzelf staande boeken. Het eerste deel uit de nieuwe trilogie rondom Juliette, Heel me, verscheen in 2018. Weersta me is daarvan de opvolger. Mafi is getrouwd met schrijver Ransom Riggs.

Nadat Mafi al met een aantal interessante plottwisten wist te komen, eindigde Heel me met een gigantische cliffhanger. In Weersta me krijgt de lezer eindelijk te weten hoe dat is afgelopen. En er worden er nog meer vragen beantwoord, die de lezer zeker zal hebben. De voorganger liet al doorschemeren dat het verhaal van Juliette nog veel groter is dan de eerste trilogie liet vermoeden. Hiermee opende Mafi een hoop nieuwe deuren, waardoor haar nieuwe trilogie ook echt aanvullend kan zijn.

In Heel me vertelde Mafi voor het eerst het verhaal vanuit twee perspectieven. In Weersta me is daar een derde bij gekomen; dat van Kenji. In de novelle Schaduw me kreeg de lezer voor het eerst een kijkje in zijn gedachten, maar nu leren we hem echt kennen. De verschillende perspectieven zijn in dit boek zeker een waardevolle toevoeging. Juliette is ontvoerd en bevindt zich letterlijk aan de andere kant van de wereld. Terwijl zij daar probeert te overleven en meer over haar verleden ontdekt, proberen haar vrienden uit te zoeken wat er met haar gebeurd is.

Zoals we van Mafi gewend zijn, spelen liefde en de onderlinge relaties tussen de hoofdpersonen wederom een belangrijke rol. Het is fijn om iedereen beter te leren kennen en ten opzichte van de oorspronkelijke trilogie is de informatie die je als lezer krijgt veel diepgaander. Het is te merken dat Mafi is gegroeid als schrijfster. De liefdesscènes voelen oprechter aan en er wordt meer aandacht besteed aan de persoonlijke ontwikkeling van verschillende personages. Tevens is haar schrijfstijl iets poëtischer geworden.

Op zichzelf is Weersta me geen krachtig verhaal. Interessant is het echter wel. Er wordt uitgebreid stilgestaan bij de familiegeschiedenis van Juliette, die Ella blijkt te heten. Er is veel diepgang en alles is interessant. Mafi weet nog verscheidende keren met een interessante wending te komen. Weersta me is vooral een mooie inleiding voor de grote finale.

In mei zal het laatste deel verschijnen onder de naam Verbeeld me. Dan zullen de fans eindelijk weten hoe het afloopt met Juliette, Warner, Kenji en alle anderen. De verwachtingen zijn in elk geval hoog.

Meer recensies van Eline H.