Voor iedereen die wel wat liefde kan gebruiken

Eline H. 18 maart 2020 Hebban Recensent

Petra Vollinga (1969) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde in Leiden. Als freelancejournalist schreef ze onder meer voor Cosmo en Flow. In 2017 verscheen haar debuutroman Vandaag houden we het droog. Zo goed als nieuw is haar derde roman.

In zo goed als nieuw neemt Vollinga ons mee naar vier marktplaatsadvertenties en de verhalen achter deze online stukjes. Op deze manier leren we Tess, Annegien, Hermen en Jeff kennen. Op originele wijze worden de personages geïntroduceerd door middel van hun advertenties. Het begint allemaal met een antiek bed, een rode Kia, de zoektocht naar een gezellige reisgenoot en een rugzak die bijna de hele wereld over is geweest. De advertenties blijken het eerste stukje in een groter geheel en al gauw weet je als lezer veel meer, want Zo goed als nieuw begint waar de advertentie ophoudt.

De vier hoofdpersonen staan elk op een ander punt in hun leven en krijgen te maken met diverse thema’s. Tessa ontdekt dat ze zwanger is, maar zeggen dat haar vriend er minder enthousiast over is, is een understatement. Annegien is inmiddels met pensioen. Haar man is jaren geleden al overleden en met haar zoon heeft ze geen contact meer. Er is niets meer dat haar bindt aan Nederland dus ze besluit op reis te gaan. Herman is onlangs gescheiden, en dat voelt stiekem als een opluchting. Hij ziet reizen ook wel zitten. Jeff is er juist helemaal klaar mee en is van plan zich weer in Nederland te vestigen.

Op subtiele wijze weet Vollinga het verhaal van haar vier hoofdpersonen met elkaar te verbinden. Dit begint klein, maar op den duur wordt het verband steeds duidelijker. Daardoor voelt het ook echt aan als één roman en is het absoluut geen verhalenbundel. Hoewel de plotlijn niet geheel onvoorspelbaar is, stoort dit absoluut niet. Sterker nog, je hoopt als lezer juist dat bepaalde gebeurtenissen zullen plaatsvinden. Want hoewel de vier in eerste instantie niets met elkaar te maken hebben, is er genoeg overlap te vinden in hun levens.

Met Zo goed als nieuw weet Vollinga vier totaal verschillende verhalen te vertellen die samen aanvoelen als één. Elk personage heeft een plekje in het grote geheel en dat groter geheel is absoluut de moeite waard. Het resultaat is een liefdevolle roman met originele insteek en een hartverwarmende ontknoping.  Zo goed als nieuw is het ideale boek voor iedereen die wel een beetje liefde kan gebruiken.

Meer recensies van Eline H.