Chaotischer boek dan deel 1

elinevandm 31 oktober 2019
Het tweede boek van Stuart MacBride met Logan McRae in een prominente hoofdrol. De inspecteur komt terecht bij de Screw Up Squad, het laagste van het laagste team op gebied van politieaanzien. McRae die de gevolgen moet dragen van een mislukte inval en waarbij een collega zwaargewond afgevoerd werd, heeft het niet makkelijk met zijn nieuwe functie. Hij krijgt een zaak toegewezen die niemand anders wil behandelen: de moord op een prostituee. Al snel volgt er een tweede lichaam en komt er meer belangstelling voor Logan’s onderzoek want een seriemoordenaar teistert de straten van Aberdeen.

Tegelijkertijd wordt zijn oude team geconfronteerd met een brandstichter die gezinnen opsluit in hun huis en nadien alles in vuur en vlam zet. Meerdere doden zijn het gevolg. Wie doet dit en wat is het motief? Een hels kluwen om uit te dokteren. Daarnaast wordt er nog een zaak behandeld waarbij McRae betrokken wordt.

Als lezer is het soms moeilijk om alles en iedereen uit elkaar te kunnen houden. Drie zaken, meerdere betrokkenen. Het werd me soms allemaal iets teveel wat de vaart en spanning eruit haalde. Telkens terug moeten denken aan wat er eerder gebeurt is en wie er allemaal de revue al gepasseerd is. Ik vond dood kalm een goed boek met een vlotte schrijfstijl en spannende (soms ook wel grappige) momenten. Toch vond ik steenkoud, het eerste boek van MacBride een stuk beter. Gruwelijke spanning en nagelbijtend tot het einde, dat gevoel heb ik bij dood kalm toch enigszins gemist. Toch nog een mooie 4 sterren voor dit deel!

Meer recensies van elinevandm