Mooi tussendoortje!

elinevandm 06 augustus 2020
Het offerveen is het debuutboek van Susanne Jansson met Maya Linde in een hoofdrol. Het verhaal is niet bijster lang - 288 bladzijden - en leest bovendien ook nog eens bijzonder vlot. Het veengebied is een mysterieus domein waar wel meerdere mensen op raadselachtige wijze verdwijnen. Nathalie Ström heeft er lang geleden als kind gewoond met haar ouders tot een tragedie hier anders over besliste. Ze keert nu echter terug om proeven te doen voor een nieuw onderzoek. Ze leert er iemand kennen en alles lijkt vlot te gaan, tot ze 's avonds maar net kan verhinderen dat iemand verdrinkt. Het aspect van de mysterieuze verdwijningen is echt datgene dat mij aansprak in dit alles en ook het feit dat hier wel één of andere verklaring achter moest zitten. We maken tevens kennis met Maya, de politiefotografe, die mee onderzoek doet naar de vermissingen in en rond het veengebied.

Verwacht van dit boek geen uitgebreid politieonderzoek of gruwelijke taferelen. Neen, hier draait het meer om het mystieke en de geschiedenis van het veen en de daaraan gekoppelde offers. Er zijn ook wel enkele uitgebreide beschrijvingen van de natuur en enkele chemische uitleggen, die niet altijd even verstaanbaar waren. Toch heb ik genoten van het offerveen, dat een mooi tussendoortje was. Ik beloon het daarom met 4 sterren!

Meer recensies van elinevandm