In het heetst van de Tweede Wereldoorlog

Elise Kleuskens 06 september 2020
Het is het jaar 1977. Eva, een voormalig lid van de WASP (Women Airforce Service Pilots), kan zich niet herinneren wat er nu precies gebeurd is in 1944 toen haar vliegtuig neerstortte, waardoor de piloot voor haar overleed. Ze voert een strijd om ervoor te zorgen dat alle WASP leden erkent worden als militaire piloten. Eva vertelt over haar training op Avenger Field in Sweetwater, Texas, en over haar korte carrière op Camp Davis in Northern Carolina.
De jonge Eva groeide op in Burbank, Los Angeles, samen met Nina en Harry, die in de buurt woonden. Zij deelden een liefde voor vliegen. Harry vliegt bommenwerpers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Nina en Eva geven zich op voor het WASP programma, wanneer duidelijk wordt dat het leger vrouwelijke piloten nodig heeft om de mannen in te kunnen zetten aan het front. Op Avenger Field leren ze Helena, Rita, Nancy en Bea kennen, waarmee ze een barak zullen delen. Bijna iedereen slaagt en de meiden worden verdeeld over de verschillende militaire basissen. Eva is samen met Nina en Helena bestemd voor Camp Davis.
Tijdens een van de oefenvluchten in 1944 stort Eva's vliegtuig neer. Zwaar gewond wordt Eva naar de ziekenboeg gebracht. Na een poosje volgt een eervol ontslag en wordt Eva naar huis gestuurd. Ze heeft geen enkele herinnering aan het ongeluk en niemand vertelt haar wat er is gebeurd.
Tijdens al die lange jaren gaat Eva gebukt onder schuldgevoelens. Had ze het ongeluk kunnen voorkomen? Heeft ze wel genoeg gedaan om de andere piloot te redden? Was het eigenlijk allemaal haar schuld? Haar vriendinnen reageerden niet op haar brieven. Waren ze boos op haar? Gaven ze haar de schuld?

Beyond the Horizon is een aangrijpend verhaal dat zich afspeelt in het heetst van de Tweede Wereldoorlog. Centraal staan sterke jonge vrouwen die doen wat ze kunnen om van nut te zijn tijdens de oorlog, terwijl ze door menig man worden geridiculiseerd. Zelfs Eva's moeder vindt dat vrouwen geen vliegtuigen zouden moeten besturen! Het is een verhaal over onverwoestbare vriendschap, die enkel sterker wordt door het gezamenlijk gevoel van verlies en rouw.
Het is tegelijkertijd ook een verhaal over liefde. Eva is al jaren verliefd op haar jeugdvriend Harry. Helaas ziet hij haar niet staan. Wanneer Harry besluit te trouwen met de verheven Lucille, neemt Eva genoegen met Jack. Ze voelt zich genegeerd en waardeloos na haar ongeluk. Zou ze Harry ooit nog zien?
Dit is een emotioneel boek dat me een aantal keren tot tranen toe bewogen heeft. Ik werd compleet het verhaal in gezogen. Kun je je voorstellen hoe het zou voelen als het vliegtuig van je vriendin neerstort? Het niet weten, het hopen, je zorgen maken of je vriendin nog wel in leven is?
Auteur Ella Carey heeft een prachtig verhaal geschreven, ook al voelt het eind een beetje afgeraffeld aan. Ik zou zo graag nog willen lezen over een reünie van de WASP meiden in de jaren 70!

Wie is dan toch die Ella Carey? Ze is een Australische auteur en heeft ondertussen zeven boeken geschreven. Niet zo lang geleden tekende ze bij Bookouture. Deze uitgever gaat al haar eerdere boeken opnieuw uitgeven in 2020 en in 2021 volgt een nieuwe serie. Als eerste is nu Beyond the Horizon aan de beurt.

Meer recensies van Elise Kleuskens