I just really need it to be a love story...

Elise Kleuskens 06 september 2020
Het was een normale werkdag. Ik was wat aan de vroege kant voor mijn trein en besloot op het station nog even de AKO in te lopen. Dat is nooit een goed idee kijkend naar mijn stapel nog te lezen boeken! Ik zag het boek My Dark Vanessa en besloot meteen het te kopen, zonder de flaptekst te lezen. Later kwam ik erachter dat dit boek gaat over kindermisbruik, seksueel misbruik zelfs, door een leraar. Zou ik een dergelijk onderwerp wel aan kunnen? Zou ik over een dergelijk boek wel een recensie durven schrijven?
Ik liet het een tijdje links liggen, totdat ik de verleiding niet langer kon weerstaan. Ik moest en zou dit boek lezen! Ik begon er in en las het in twee delen uit.
In dit boek vertelt Kate Elizabeth Russell het verhaal van Vanessa Wye, die zo'n 17 jaar een knipperlichtrelatie had met haar docent Engels Meneer Strane. Ze was pas 15 jaar toen het begon. Tijdens de lessen viel Strane's oog op Vanessa. Stapje voor stapje pakte hij haar in, totdat zij akkoord gaf op vrijwel alles wat Strane voorstelde.
Jaren later had Vanessa het nog steeds moeilijk met de herinneringen. Was zij degene die de relatie begon? Was zij degene die hem aan het lijntje hield? Was deze relatie wel écht wat zij wilde? Liefde en haat, verlangen en afschuw wisselden elkaar af. Wanneer een ander meisje Strane beschuldigd van misbruik, weet Vanessa niet wat ze moet doen of wat ze moet denken.

"I just really need it to be a love story. You know? I really, really need it to be that."
"I know," she [the therapist] says.
"Because if it isn't a love story, then what is it?"
I look to her glassy eyes, her face of wide-open empathy.
"It's my life," I say. "This has been my whole life."
She stands over me as I say I'm sad, I'm so sad, small, simple words, the only ones that make sense as I clutch my chest like a child and point to where it hurts.

Het bovenstaande is een goed voorbeeld van de gevoelens die Vanessa verscheuren. De pijn en het verdriet spatten bijna van de pagina's van dit boek. Het zorgt ervoor dat je maar door blijft lezen, bijna dwangmatig zelfs. Op ongeveer driekwart van het boek moest ik het echt even wegleggen. Het gaat maar door, waardoor het soms wat monotoon wordt. Al beschrijft dat wel goed hoe het voor Vanessa geweest moet zijn. Ze komt maar niet los van hem.
Gelukkig bevat dit boek niet enkel ellende. Wanneer Vanessa 32 is, neemt ze contact op met een therapeut, in eerste instantie om de dood van haar vader te verwerken. Wanneer Strane publiekelijk aan de schandpaal wordt genageld, begint Vanessa eindelijk te praten over haar relatie met Strane, al ontkent ze altijd dat Strane haar misbruikte. Tegen het einde van het boek begint Vanessa langzaam op te krabbelen. Ze begint zichzelf een gezondere levensstijl aan te meten en leert Strane beetje bij beetje los te laten. Een hele opgave, want Strane had invloed op elk aspect van Vanessa's leven.

Zal het goed komen met Vanessa? Ik denk het wel. Tijd heelt alle wonden. Dat is ook hoe dit boek je achter laat: met hoop. Het zal goed komen met Vanessa. Ik weet het zeker!

My Dark Vanessa is Russell's eerste roman en meteen ook een indrukwekkend exemplaar. Je hebt een behoorlijke portie lef nodig om over een zwaar onderwerp als seksueel misbruik te schrijven. In het voorwoord geeft Russell expliciet aan dat dit boek níet op haar leven is gebaseerd. Ik snap wel waarom mensen dachten van wel. Het misbruik en de langslepende consequenties daarvan zijn zo beeldend en zo gedetailleerd beschreven. Ja, dit is een goed boek, ook al het thema zo weerzinwekkend. Ik ga deze auteur zeker in de gaten houden. Wie weet wat voor andere beladen onderwerpen ze nog meer zal aansnijden?

Meer recensies van Elise Kleuskens