Hailey, lieverd, tijd om jóúw leven te gaan lijden!

Elise Kleuskens 06 september 2020
"I've earned the right to never say no."

Dat is wat top advocate Vivian Jones zegt. Ze is gespecialiseerd in personen- en familierecht en hecht grote waarde aan het huwelijk en monogamie. Hailey Kidd veranderde onlangs van carrière. Was ze eerst juf op een basisschool, nu is ze begonnen als stagiaire bij het advocatenkantoor Taylor, Laters en Jones. Vanaf het moment dat ze las over Vivian wilde Hailey niets anders meer dan zoals Vivian zijn.
Hailey's vriend Dom zit ondertussen thuis en probeert te wennen aan Hailey's lange werkdagen en vele overuren. Zou hun relatie wel sterk genoeg zijn om een verandering als deze op te kunnen vangen?

Toen ik begon in dit boek dacht ik dat het zou gaan over een meisje dat gewoonweg geen nee kan zeggen, in plaats van iemand die ervoor kiest om nooit nee te zeggen. Ik dacht dat het zou gaan over leren voor jezelf op te komen, over assertiviteit, over leren om eindelijk nee te zeggen tegen die vreselijk bezitterige vriend, die dramatische beste vriendin of die overweldigende baan. Maar nee, dit boek gaat over ja zeggen op alles wat je maar wil ongeacht wat de consequenties zouden kunnen zijn voor anderen.

Goed, waar loopt Hailey dan eigenlijk tegenaan in dit boek? Ze is dus net begonnen als een stagiaire en vanaf het eerste moment hoteldebotel verliefd op Liam. Hailey en Dom zijn al een stel sinds ze zo'n 15 jaar oud waren. Hailey heeft nooit een andere relatie gehad, of zelfs maar met een andere man gezoend. Nu ze Liam heeft ontmoet, wordt ze gedwongen te kiezen. Zal ze de ietwat saaie, maar veilige Dom kiezen? Of de spannende Liam, die overduidelijk niet het beste met Hailey voor heeft. Ik zal niet verklappen wie ze kiest, maar ik wil je wel wat vragen: Waarom zou er geen derde optie zijn? Er moeten toch meer keuzes zijn voor deze jonge vrouw dan enkel genoegen nemen met Dom of er vandoor gaan met Liam? Wat is er mis met geen partner hebben en eens om je heen naar de wereld kijken? Hailey, lieverd, tijd om jóúw leven te gaan lijden!

Ondanks die irritatie heb ik toch zeker genoten van Never Say No. Van het begin tot het eind werd ik in het verhaal gezogen. Hopend dat Hailey uiteindelijk eens voor zichzelf zou kiezen in plaats van voor haar vriend, haar beste vriendin, haar baas of haar collega. Helaas gebeurde dat niet, maar desondanks heb ik veel plezier beleefd aan het verhaal.
Het is niet verrassend dat auteur Elizabeth Neep een verhaal heeft geschreven dat zich afspeelt bij een advocatenkantoor. Ze studeerde Rechten aan de Universiteit van Nottingham en de Universiteit van New South Wales. Naast schrijven schildert Neep en werkt ze als redacteur. Never Say No is Neep's tweede roman. Eerder dit jaar publiceerde ze The Spare Bedroom, dat goed ontvangen werd.

Meer recensies van Elise Kleuskens