Toen ik aan There There begon, wist ik alleen dat het over Native Americans zou gaan, verder wist ik nog niets over het verhaal. Wat te verwachten van een titel als There There? Ik wist het niet. Ik kon enkel denken aan het troostende 'there there'. Dat was het dus niet!
De titel There There refereert naar een uitspraak van Gertrude Stein, een Amerikaanse dichteres en auteur. Zij schrijft, wanneer zij terugkeert naar de plek in Oakland waar zij opgroeide: "There is no there there." Het 'daar' zoals zij het zich herinnert is daar niet meer. Er is geen daar daar.
Terug naar het boek van Tommy Orange. Deze Native American auteur schrijft over het leven van verschillende personages in het hedendaagse Oakland, over de identiteit van zogenaamde Urban Indians en over de geschiedenis die heeft geleid tot hoe zij nu leven. Één voor één worden de diverse personages geïntroduceerd. Al snel begrijp je als lezer dat ze allemaal iets met elkaar te maken hebben en dat ze ergens ook allemaal hetzelfde doel in hun leven hebben: overleven én hun Native American tradities bewaren.
Een manier waarop hedendaagse Native Americans dat doen is door het organiseren van een powwow. Dit is een soort evenement waarop Native Americans van allerlei stammen elkaar ontmoeten, samen eten, samen zingen, samen dansen, en ga zo maar door. In There There draait het allemaal om de Big Oakland Powwow, waar alle personages uiteindelijk samenkomen in een poging om hun cultuur te behouden, maar niet iedereen heeft dat als doel...
Een terugkerend thema in dit boek is misbruik en verslaving, in vele vormen, waaronder alcohol- en drugsverslaving. Bijna elk personage in dit boek lijkt te lijden onder de onderdrukking die zij ervaren omdat zij Native American zijn. En wat lijkt de gemakkelijkste oplossing om je problemen te vergeten? Juist, alcohol en drugs. Hoe kom je gemakkelijk snel aan geld? Juist, het handelen in verdovende middelen. Maar uiteraard gaat dat niet altijd goed... Het resultaat daarvan leidt tot een triest einde van de powwow.
Dit boek is een verdrietig boek. Elk personage krijgt zoveel ellende te verduren, dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Geen boek dus om lekker te lezen terwijl je grieperig bent. (Wat ik uiteraard wel deed!) Ondanks dat is het wel een erg goed en bijzonder boek! En uiterst leerzaam wat betreft de geschiedenis van Native Americans, want ik moet bekennen dat ik daar bar weinig vanaf weet!

Reacties op: Je cultuur behouden, koste wat kost!

There there - Tommy Orange