Van Mara Li heb ik inmiddels al meerdere boeken gelezen en tot nu toe zijn die me goed bevallen. Dus toen ik via Dutch Venture Publishing de kans kreeg om deel te nemen aan de blogtour rondom haar nieuwste boek ‘IJzerhart’ pakte ik die met beide handen aan.

Het leuke aan de boeken van Mara Li vind ik dat ze zo veelzijdig zijn in het soort verhaal. Daarmee bedoel ik dat de stijlen nogal verschillen mede door de omgeving waarin het desbetreffende verhaal zich afspeelt. Dit boek las voor mij als een ietwat duister sprookje maar wel met een realisme gehalte op de geschiedkundige omgeving. Op de achterzijde wordt het verhaal omschreven als Fantasy met Ierland in tiende eeuw als achtergrond. En dat komt inderdaad overeen met hoe ik het YA verhaal beleeft heb tijdens het lezen.

“De zon liet zich die ochtend geen enkele keer zien, ook niet toen we met de wagen over de moeilijk begaanbare weg naar het marktplein reden.”

De personages, vooral Cliona en de mensen uit haar dorp en haar opvoeders vind ik mooi weergegeven. De karaktereigenschappen zorgen ervoor dat je hen mag en met ze meeleeft. Door de ander soort opvoeding dan je zou verwachten is Cliona zelfstandiger dan de meeste van haar leeftijd en begrijp ik de keuzes die zij maakt goed in de omstandigheden waarin ze zich nu bevind. Dus ook in die zin komt het geheel realistisch over.

“Mijn humeur was nog steeds opperbest toen de ondergaande zon een langzaam maar zeker eind aan het Midwinterfeest breidde.”

Uiteraard is het ook een Fantasy boek dus gebeuren er genoeg bijzondere magische dingen waardoor het verhaal nog verrassender interessant is om te lezen en van te genieten van begin tot eind. Ik wilde graag doorlezen wat betekend dat het verhaal mij geboeid vasthield. De wendingen in het verhaal zijn origineel en zorgen ervoor dat het niet compleet voorspelbaar wordt hoe alles zal verlopen. Dit draagt bij aan het leesplezier waarmee ik dit boek gelezen heb.

“Ik greep de teugels uit zijn handen en bracht ons paard glibberig tot stilstand op het modderpad.”

Door de schrijfstijl was het voor mij goed voor te stellen hoe bepaalde situaties eruit zouden zien en bovendien zorgt het ervoor dat ik soepel al lezende door het verhaal vloog. De bewoording past bij het YA genre, is toegankelijk voor vele lezers van alle leeftijden en leest ook nog eens prettig.

“Ik liep langs het bieskaarsje in de nis naast zijn bed en keek naar het oude wandkleed dat aan de muur hing.”

Ik vind ‘IJzerhart’ wederom een goed verhaal van Mara Li. Wellicht niet een enorm leerzaam verhaal alhoewel het maar blijkt dat je altijd je eigen hart oftewel je intuïtie dient te volgen. Dus misschien toch leerzamer dan ik dacht? Maar dit moet zeker niet altijd een voorwaarde zijn voor een boek, soms is het ook gewoon goed en heel erg fijn om te kunnen genieten van een spannend verhaal met mooie personages. En dat laatste was bij mij zeker het geval met dit boek.

Lieve leesgroet, Elsa.

Reacties op: Leest heerlijk weg!