Vlakke spanning en oppervlakkig geheel

Elsa Bakker 09 juli 2019
Ik had wel weer eens zin in een pakkende thriller dus toen wij een recensie exemplaar aangeboden kregen van ‘Obsessie’, geschreven door J.L.Butler en uitgegeven door Harper Collins, greep ik het met beide handen aan. De lovende quotes van bekende waren ook al niet mis omtrent dit boek, het werd dus al hoog de hemel in geprezen eer ik er zelf aan begon. Nu trek ik mij daar over het algemeen niet zoveel van aan en probeer altijd met een zo laag mogelijke, of beter gezegd geen, verwachting een boek te gaan lezen.

Zo kwam ik er al heel snel achter dat dit niet mijn favoriete boek gaat zijn. Hier en daar gaf het mij een enigszins lichte ‘fifthy shades of grey’ achtige vibe, in ieder geval zijn de seksuele escapes niet te missen en komen ze naar mijn smaak iets teveel voor in een zogenaamde thriller. Wat dat betreft zou de genre typering erotische thriller beter passen naar mijn idee. Niet dat ik nou zoveel moeite heb met seks in een boek maar wel als het zoveel voorkomt dat het nergens anders meer over lijkt te gaan. In dit geval zwakt het naar mijn idee het thriller idee van het verhaal af en zorgt het ervoor dat de spanning ver te zoeken is. Ook bracht het voor mij, in tegenstelling tot wat de quotes op de achterzijde beweren, totaal geen verrassende plottwists of iets dergelijks. Ik vond het helaas eerder voorspelbaar. Daarbij vind ik het wel meevallen wat betreft de intelligentie van ‘Obsessie’. Het hoofdpersonage is dan weliswaar een advocate van beroep maar daar is alles mee gezegd.

Laat ik wel ook een positieve noot aan dit betoog toevoegen. De schrijfstijl leest vlot en soepel weg. De gekozen bewoording past bij de sfeer van het boek en diens personages. Het zal dan ook zeker een grote groep lezers wel uitstekend bevallen. Maar mocht het nog niet duidelijk zijn ‘Obsessie’ is niet mijn obsessie.

Meer recensies van Elsa Bakker