Meeslepend

EMBV 09 december 2021
Onder jouw huid is het vierde boek van Margareth Hillebrandt, maar de kennismaking met haar werk voor mijn eigen persoontje. Het is zeker geen onaangename kennismaking. In het verhaal volgen we Lena en Veerle, twee verschillende vrouwen, die naast elkaar wonen. Veerle vraagt Lena om op haar kat Dali te passen. Deze vraag is de start van een verhaal dat zoals de titel al zegt onder je huid gaat. Er gebeuren dat verschillende zaken. Vooral als Lena in het leven van Veerle duikt en op haar probeert te lijken.

Lena is namelijk bipolair. De auteur weet dit in de persoon van Lena heel goed over te brengen. Doordat het verhaal wordt, vertelt in heden en we met regelmaat ook terug kijken in het leven van vooral Lena krijgen we als lezer een goed beeld wat Lena gemaakt heeft tot wie ze nu is. Je voelt met haar mee en begrijpt haar een beetje meer.

Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld, voornamelijk van uit Lena en Veerle, maar hoofdzakelijk Lena. Van Veerle krijg je als lezer precies genoeg mee, om je van haar ook een beeld te vormen. Veerle is of lijkt een carrièrevrouw die alles heeft of kan krijgen wat haar hartje wil. Of is het schijn die bedriegt?

Het boek leest lekker vlot, dat voortkomt uit de schrijfwijze van de auteur. Het is een pakkende manier van schrijven. Vanaf de eerste pagina zit je vast in het verhaal en dat blijft tot de laatste pagina zo. Het gehele verhaal is beeldend beschreven. Een verhaal dat het thema bipolair onder de aandacht brengt. Een niet alledaags onderwerp. In dit boek goed verwerkt, nergens overdreven etc.

Samengevat : Een boeiend verhaal, met een opbouwende spanning, het is een meeslepend verhaal. Een verhaal dat het leven met bipolair goed weergeeft. Het boek is zeker een aanrader.

Meer recensies van EMBV