Indrukwekkend

EMBV 02 juli 2020
Dit boek is geïnspireerd op de # BlackLivesMatter-beweging. De zestienjarige Starr is getuige dat haar beste vriend, een ongewapende zwarte jongen, wordt vermoord door een politieagent. Starr is bang om te spreken en vecht constant met haar gevoelens met wat te doen.

De dood van Khalil brengt Starr en haar familie in een neerwaartse spiraal. De media hebben Khalil al bestempeld als een drugsdealer en een misdadiger. Starr is bang voor de gevolgen van het vertellen van de waarheid over wat er die nacht met de politie, aanklagers en iedereen is gebeurd – wat als de politie haar familie aanvalt? Wat als anderen denken dat ze gewoon haar mond moet houden? En zal het uitspreken hoe dan ook het verschil maken, als de blanke politie meestal niet de prijs betaalt voor het neerschieten van zwarte mensen?

The Hate U Give is enorm ontroerend en net zo actueel gezien wat er in onze samenleving gebeurt. Het verhaal is gericht op het politiegeweld en de woede die minderheden voelen wanneer de autoriteiten niet gestraft worden voor het maken van fouten. Daarnaast vertelt het verhaal dat niet alle politie slecht is, net zoals niet alle zwarte mensen drugsdealers zijn, bendeleden, of op zoek zijn om kwaad te doen.

Dit is een boek over racisme, maar het is ook een boek over familie, vriendschap en loyaliteit. Ik denk dat de auteur geweldig werk heeft geleverd met dit boek. Ze creëerde personages waar je om ging geven, je leeft met ze mee, je voelt hun pijn en angst. Het is te hopen dat iedereen die dit leest beseft welke problemen er in de wereld spelen en deze niet langer negeert. Boeken zijn het krachtigste en meest invloedrijke hulpmiddel dat we hebben. The Hate U Give is een literair meesterwerk die iedereen gewoon moet lezen.

Meer recensies van EMBV