De huiveringwekkende wereld van Asverze stoot af, maar fascineert ook !

Bookaholic F 07 februari 2020

Dit verhaal is “not my cup of tea” is mijn eerste gedachte, maar wanneer de boel ontploft, verandert alles. De strijd van Asverze om zichzelf te mogen zijn in het onheilspellende Maanwelle en de mysterieuze Hypernacht maken dit verhaal ontzettend intrigerend.

Asverze is een pittige meid met een scherpe tong en geen vrouwelijke vormen en dat is ongehoord. In Maanwelle, waar alles draait rond controle en angst, heeft een vrouw immers geen rechten. Vanaf de dag dat een meisje menstrueert, is ze een speelbal en kan ze uitgehuwelijkt worden. Als ze getrouwd is, doet haar man met haar wat hij wil. Als toekomstige vrouw van een familie in aanzien wacht Asverze een leven als gekooid vogeltje. Haar geliefde Mistwoud staat in deze geïsoleerde samenleving symbool voor gevaar. De geheime tochtjes van deze jongedame tot vlak voor deze wonderlijke plaats zijn dus ook verleden tijd.

Dan breekt de hel los. Maanwelle wordt bedreigd door de naderende Hypernacht en Corivont. De bewoners geloven al heel lang in de legenden en wetten van de Goden, die van generatie op generatie doorgegeven worden. Omdat de buitenwereld amper gekend is, zijn ze een gemakkelijke prooi. Asverze’s leven komt zelfs echt in gevaar als ze beschuldigd wordt van een on-vrouw te zijn. Eigenlijk is er volgens haar niets mis mee om dezelfde dromen en rechten te hebben als een man en je vrouwelijkheid niet te benadrukken, maar dat mag niemand weten. De paniek doet de bange gemeenschap flippen en het gaat van kwaad tot erger.

Gelukkig staat Asverze er niet helemaal alleen voor en samen met haar onverwachte bondgenoot besluit ze het spel anders te spelen. Door hun gesprekken ontdekt ze het verbijsterende verleden van Maanwelle. Ze hoopt met deze informatie de raadsels op te lossen en zo haar eigen pad te kunnen kiezen.

Alles is anders, niets is wat het lijkt!

Dit boek heeft een opvallende cover waarin Jen Minkman perfect de kracht van Asverze en haar duistere omgeving weergeeft. Het verhaal is vanaf het begin erg gedetailleerd waardoor het gruwelijke Maanwelle echt tot leven komt. Ik walg van de macht die de mannen hebben en verafschuw hun vulgaire gedrag en praat. Het maakt me zelfs kwaad dat niemand, buiten Asverze, dingen in vraag durft te stellen. Natuurlijk past dit perfect in de denkwijze van een afgesloten plaats, waar de bevolking gemanipuleerd en geterroriseerd wordt.

De kracht van Asverze schuilt in de emoties en de confronterende stijl. Een goed verhaal betovert of raakt en dat doet dit verhaal zeker.

In de inleiding van deze donkere reeks concentreert de auteur zich vooral op de sfeerschepping en world building en dat doet hij erg goed. De personages worden voorgesteld, maar blijven buiten Asverze wat onderbelicht.

Wat ik jammer vind, is dat iedereen hier zo zwart-wit denkt, ik had graag wat meer nuance in de karakters gezien. Logisch ook dat in een extreme wereld geen plaats is voor een grijze zone, maar eigenlijk hoop ik in de volgende delen nog verrast te worden. Sommige gebeurtenissen waren wat tegenstrijdig in de loop van het verhaal of werden net te veel in de verf gezet, maar misschien worden er nog wel dingen duidelijk in het vervolg van de Hypernachtserie. Het boek voelt aan als een dystopisch verhaal met fantasy en zelfs science fiction elementen.

Erik Le Romancier heeft in dit akelige verhaal belangrijke boodschappen meegeven over gevoelige thema’s. Hij toont aan hoe belangrijk vrijheid en gelijkheid zijn en dat anders zijn mag.

Het rauwe verhaal laat me verbijsterd, maar met hoop op een betere toekomst achter. Deze serie is niet voor doetjes, maar voor durvers.

Asverze is een explosief verhaal, dat prikkelt en dat vraagt naar meer!
****
Meer leuke recensies lezen, kijk hier : https://indeboekenkast.com/

Meer recensies van Bookaholic F