De waanzinnige start van de unieke dark fantasy-reeks Kukulkans Meesterplan

Bookaholic F 12 februari 2020
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, dit is geen hapklaar verhaal, maar neem je tijd voor deze wonderlijke schepping en je wordt beloond. Rijke taal, poëtische zinnen en zelfs gedichten zijn de instrumenten die Peter Varg gebruikt om zijn uitzinnige universum te scheppen.

De Jaguarkrijger is het waanzinnige begin van de bijzondere fantasy-reeks Kukulkans Meesterplan.

De schrijfstijl van Peter Varg is met die van niemand te vergelijken. Deze auteur creëerde een magisch verhaal dat zich voor een groot stuk afspeelt in onze wereld.
Hij brengt me naar Chili in het heden en in het verleden. Hij werpt me abrupt in zijn unieke wereldmix vol goden, demonen en heksen.

De Vlaamse Peter gaat een opleiding volgen in Chili en wordt verliefd op Monica. Door hun relatie en alle onwezenlijke gebeurtenissen die daarvan het gevolg zijn, komt de nuchtere Vlaming in de bijzondere wereld terecht van het Zuid-Amerikaanse Coya-volk. Voor deze indianenstam is magie en het kwaad dat nimmer slaapt en nooit vergaat, een deel van de werkelijkheid. Peter wordt meegesleurd in hun samenleving en hun overtuigingen. In Chili wordt duidelijk dat Peter en Monica een zwaar lot te wachten staat. Toch beïnvloeden ze, samen met hun bondgenoten, de toekomst die nog gemaakt moet worden.

In het verleden heeft Juan, de vader van Monica, gezocht naar het monster dat twee kinderen onthoofdde. Toen deze krijger transformeerde in een Jaguar en zwaargewond was, kreeg hij stemmen te horen. In een visioen werd hem die dag verteld dat hij het onmogelijke moest doen om ervoor te zorgen dat het universum gered kon worden van de krankzinnige god Akash. Zijn opdracht, die hem toebedeeld werd door de Gevederde Slang, viel hem ontzettend zwaar, maar blijkbaar was er geen andere keuze. Hiernaast moest hij zijn dochter Monica helpen om de ware liefde te vinden. Dit speciale koppel was immers voorbestemd om de ouders te worden van het kind dat het universum moest gaan redden. De koppige Juan wist dat zijn tijd in de Coya-stam voorbij was na zijn verraad, maar uit liefde voor zijn gezin en het feit dat hij blijkbaar de enige was, die de profetie kon uitvoeren, besloot hij toch om te luisteren naar de God Leegte.

Peter Varg combineert in dit boek de waanzinnige ideeën waaruit zijn bevreemdende wereld is gemaakt, met een eigen mening over het verleden en heden van Chili. De auteur heeft hier gewoond en zijn vrouw Monica is zelf Chileense, waardoor hij de perfecte persoon is om dit land een gezicht te geven. Als ontwikkelingshelper begeleidde hij jongeren in Santiago in een achtergestelde wijk. Tijdens deze periode zag hij met eigen ogen hoe mensen verdwenen of gemarteld werden en wat ellende aanricht in een mensenleven. Uiteindelijk heeft hij Predel opgericht, een opvangcentrum voor jeugdige schoenlijmsnuivers, dat hij leidde totdat hij terugkeerde naar België.

Het eerste wat in dat prachtige, magische land stierf, was de waarheid en het tweede was de hoop. Enkele gebeurtenissen bleven aan Peters ziel kleven. Hij besloot om deze in te pakken in tranen en er later iets mee te doen.

Hij geeft zijn kritische mening, maar uit zijn woorden blijkt ook de liefde voor dit land. De actuele taferelen, die ik hierover vandaag in de media zie, doen me denken aan de gebeurtenissen tijdens de dictatuur van Pinochet. Door Peter Varg ‘s filmische schrijfstijl ontdek ik de schoonheid van het land, de passie voor lied en taal en hun speciale familieband. Magie is ook een deel van deze maatschappij en door alle verhalen komt Chili en de complexe geestenwereld uit het brein van deze virtuoze artiest tot leven.
Met een grenzeloze verbeelding bedacht hij een verhaal vol mythologie, magie en een kritische blik op het verleden en de actualiteit.

Hoewel ik mijn hoofd bij het verhaal moest houden om alle details mee te krijgen, doe ik mijn petje af voor dit originele verhaal. Dit is duistere fantasy die me meeneemt, verrast of verwondert en die me ontzettend nieuwsgierig maakt naar het vervolg.

Peter Varg ‘s trilogie is voor wie meer dan zomaar een snel verhaal met wat tovenarij zoekt. Houd je net als ik van een gelaagd verhaal, met uitzonderlijke ideeën en een kritische kijk, dan is Kukulkans Meesterplan een serie voor jou.

De Jaguarkrijger zit barstensvol actie, krankzinnige taferelen en een voorspelling die heel het universum doet daveren. De auteur combineert zijn onuitputtelijke fantasie met historische situaties en een eigen kijk. Dit eerste deel is de grimmige start van een kosmische oorlog vanuit verschillende perspectieven, waarbij de strijd voorspeld wordt en het onwezenlijke Meesterplan van Kukulkan stilaan vorm aanneemt. Hoewel dit boek doordrenkt is van het worstelen met je identiteit en je lot, is het ook een prachtig symbool van liefde en hoop.
****
Meer leuke recensies lezen kijk hier

Meer recensies van Bookaholic F