Wat een vernieuwend en gedurfd plantaardig kookboek

Bookaholic F 21 januari 2020

Wat is Energy & Vegan een heerlijk macrobiotisch kookboek dat vanuit passie, kennis en creativiteit vernieuwend en gedurfd is.

Alexander Gershberg, chef-kok, kookdocent en auteur, is geboren in Rusland en heeft in Israël gewoond. Momenteel leeft hij al een tijd in Amsterdam. Al deze invloeden komen samen met zijn interesse in Japan en vormen zo een anders dan anders kookboek dat je doet watertanden.

Na Vegan for friends is er nu Energy & Vegan, zijn levens-stijlplan. Als student en danser genas Alexander van een chronische huidziekte door enkele macrobiotische voedingsregels toe te passen. Het maakte hem niet alleen beter, maar ook blijer en meer in balans met zichzelf. Dat was het begin van zijn fascinatie met welk effect voeding op onze gezondheid en ons welzijn heeft.

Energy & Vegan vertrekt vanuit de Chinese geneeskunde en met zijn persoonlijke touch en liefde voor eten deelt hij welke mooie resultaten je kunt bereiken door heilzame ingrediënten te gebruiken. Het kookboek is ingedeeld in verschillende hoofdstukken en de bijbehorende foto’s maken het niet alleen een streling voor het oog, maar verduidelijken ook de informatie of recepten..

Energy & Vegan is dus een ontdekkingsreis om eten te leren inzetten als medicijn.
In de inleiding wordt duidelijk wat yin en yang is. Voeding is ook onder te verdelen in deze energiesoorten en yin en yang worden onderverdeeld in de vijf elementen water, vuur, metaal, hout en aarde. Na de verhelderende uitleg deelt hij recepten om je de juiste balans te leren toepassen. Belangrijk is dat je eerst kijkt naar je humeur, gedrag, je fysieke conditie en je houding. De auteur geeft ook nog mee dat als een van de vijf elementen uit evenwicht geraakt, dit een negatief effect heeft op de emoties die bij dit energietype horen. Herstellen en zorgen voor een gezonde energiestroom doe je dus vaak met voedsel van het tegenovergestelde energietype. Om het gewenste resultaat te bereiken is het wel noodzakelijk regelmatig uit de vijf verschillende categorieën te koken, zodat je net als de auteur gelukkiger, energieker en rustiger wordt en opnieuw in balans komt.

De recepten zijn ondergebracht in de delen Licht (Boom), Oppeppend (vuur), Ontspannend (aarde), Krachtig (metaal) en Diep (water). De hoofdstukken Licht en Oppeppend zijn meer yin en brengen vreugde, maken blij en zorgen voor lichtheid. Krachtig en Diep bevatten gerechten die meer yang zijn en je kracht geven en doen aarden. Ontspannend is een mix van yin en yang voedsel die je zen doet voelen, je laat thuiskomen en je rust en troost garandeert.

Als je nu denkt: nee joh al die voedingstypes, dat interesseert me niet, dan kun je dit boek ook gewoon als een kookboek vol culinaire ideeën gebruiken en ga je genieten van de persoonlijke creaties.

Wat heb ik mijn ogen uitgekeken in dit leerzame en geweldig mooi uitgevoerde plantaardige kookboek. Eerst heb ik het helemaal doorgebladerd, daarna ben ik de informatie gaan lezen en daarna heb ik voor mezelf gekeken welk voedsel op dat moment het beste medicijn was voor mij.
Ik heb genoten van hoe de chef-kok zijn passie en kennis deelt in dit boek met heerlijke originele recepten per type.

De chia tofoe pudding met vers fruit, uit het gedeelte Oppeppend, heb ik uitgeprobeerd en deze was eenvoudig te maken en lekker. De geroosterde zoete aardappel uit de oven met groene tahinsaus staat nog op mijn verlanglijst, omdat ik net als de chef-kok houd van zoete aardappel en benieuwd ben naar dit Ontspannende recept. Naast deze meer gekende zaken leert hij me, met stap voor stap foto’s, ook fermenteren, misopasta en seitan maken. De Norichips met citroenzeste & Nanami Togarashi uit het stukje Krachtig lijkt me ook zo’n ontdekking waard.

Energy & Vegan is geen doordeweeks boek, maar een heilzaam kookboek dat tradities mixt met een eigen stijl. Gelukkig geeft de auteur nog een aantal voorbeeldmenu’s, verklarende woordenlijst voor de minder bekende ingrediënten, een register en nog wat winkeltips en websites mee om op de juiste manier te kunnen starten.

Waarschijnlijk is de grootste uitdaging van Energy & Vegan om de juiste ingrediënten te vinden. Het gaat je dus wel enige inspanning kosten, maar wie weet brengt dit ook nog extra inspiratie. Wat wel ontbrak en misschien kan dit bijgevoegd worden in een volgende editie, is dat nergens vermeld staat welke producten allergenen bevatten. Misschien een tip om dit aan te geven waardoor je niet, zoals ik nu, extra op zoek moet om uit te vinden, of de soms onbekende ingrediënten gluten bevatten. Wat echt fantastisch zou zijn, is dat je een vervangende lijst zou vinden, zodat je toch alle heerlijke recepten kunt maken.

Energy & Vegan is misschien niet het meest eenvoudige kookboek, maar de reis brengt je heel wat innovatieve, inspirerende en herstellende recepten, aangevuld met persoonlijke anekdotes en leerzame informatie.

Je geest en lichaam in harmonie brengen, geef toe, dat klinkt toch hemels en daar heb je toch wel wat voor over.
**** en halve ster

Meer leuke reviews lezen https://indeboekenkast.com/

Meer recensies van Bookaholic F