Emotionele reis van een bijzondere piano en zijn eigenaars

Bookaholic F 10 november 2019
De ongewone schakel die alles verbindt in deze emotionele roman is een Blüthner. Dit muziekinstrument betekent veel voor de verschillende personages in dit historische boek. Eerst ontdekken we hoe deze piano met liefde en vakmanschap ontworpen is. Nadat deze uiteindelijk af is, volgt de tocht van haar van de Sovjet-Unie naar Amerika en dit in twee verschillende tijdsperiodes. Het verhaal zelf bestaat uit twee verschillende verhaallijnen, die op een bepaald ogenblik in elkaar passen zoals de juiste sleutel een deur opent.

Katja is een Russische vrouw met een passie voor muziek. Haar Blüthner is haar troost en geluk. Als kind ging ze mee met haar vader die meermaals de piano van een Duitser stemde. Tussen Katja en de man ontstond er een band en uiteindelijk werd dit werktuig door hem aan haar geschonken. In 1960 is zij bekend om haar virtuoze pianospel en diep bedroefd als haar Joodse man weg wil uit de Sovjet-Unie. Een duivels plan, bedacht door haar echtgenoot, zorgt ervoor dat de piano mee zou kunnen naar het beloftevolle Amerika, maar is het de prijs waard? Heeft Katja wel een keuze en wat is dan de beste optie?

De tweede verhaallijn speelt zich af in Amerika in 2012.
Clara heeft besloten om haar dierbare piano te verkopen. Door een probleem met het gesjouw van het instrument heeft ze haar arm gebroken en is ze tijdelijk werkloos. Hoewel Clara geen piano speelt, kan ze uiteindelijk toch geen afstand doen van haar kostbare herinnering. Wanneer Greg, de potentiële koper, veel geld wil betalen om haar piano, als ze besluit om deze toch niet te verkopen, even te huren voor een fotoreportage, gaat ze ongerust akkoord. Ze besluit erachteraan te reizen om haar kostbare voorwerp te beschermen. In Death Valley ontdekt ze niet alleen haar echte ik, maar ook waarom de Blüthner zo belangrijk is.

Iedereen is op een of andere manier in de ban van dit levenloze voorwerp. Door het verleden van de eigenaars heeft dit toestel een grote indruk op hen gemaakt en onbewust mee beslist hoe hun leven verliep.

Chris Cander bouwt haar plot langzaam op met voldoende aandacht voor de ontwikkeling van de karakters. De piano is het attribuut dat in heel het boek leeft. Het lijkt alsof deze zelf een ziel en karakter heeft. In het boek voel je de pijn, teleurstelling en het geluk van dit wonderlijke instrument en hun bezitters. De Blüthner zaait onrust, geeft troost en is soms een blok aan het been.

De liefde voor muziek is duidelijk aanwezig in het sprookje dat in het boek verwerkt is. Dit is een prachtig symbool van hoe helend muziek kan zijn en het geeft perfect de emoties weer, die de karakters voelen als deze verdwijnt. Ik ben er zeker van dat ik nog aan dit verhaaltje denk, als ik later nog over Het gewicht van een piano praat.

De personages zijn realistisch met hun goede en minder mooie eigenschappen. Het gewicht van een piano vertelt het verhaal van een piano, maar gaat zeker ook over hoe moeilijk relaties kunnen zijn, hoe controle je leven kan bepalen en hoe bepaalde gebeurtenissen je lot veranderen.
De hoofdrolspelers hebben een leven vol littekens achter de rug en maken niet altijd de juiste keuze, maar door hun ervaring begrijp je waarom ze bepaalde beslissingen maken.

Dit is een boek om stilletjes op je in te laten werken en om de diepere laag stukje bij beetje te ontdekken. Misschien is Het gewicht van een piano een tikje voorspelbaar, maar het is een mooi uitgewerkt gevoelig verhaal dat fascineert en soms ook verrast.

Meer recensies van Bookaholic F