Hoe overleef ik mezelf is een interessant en leerrijk boek. De auteur heeft op vraag van zijn lezers na zijn bestseller ( Hoe overleef ik moeilijke mensen) dit boek geschreven. De cover daagt uit en de flaptekst over hoe je zelf beter kan leren omgaan met je zwakke punten triggert.

Jörg Berger, psycholoog en psychotherapeut reikt met dit verhelderende boek handvatten aan om anders naar jezelf te kijken en je gedrag te veranderen. In de omgang met anderen zoals met je partner of je collega of je vrienden bestaan er immers verschillende soorten gedrag.

Acht typen van moeilijk gedrag beschrijft de auteur hier met praktische voorbeelden en een bijpassende illustratie om het boek in te leiden. In de inleiding somt hij de verschillende modellen van gedrag op en onderstreept hij dat we meestal meer dan twee van deze reactiepatronen hebben.
Deze acht soorten moeilijk gedrag zijn grenzen overschrijden, misleiden, energie verslinden, intimideren, afkeuren, vermijden, wraak nemen en meegaande mensen. Toch is het best mogelijk dat jij bij jezelf geen enkel specifiek veel voorkomende reactie herkent en dus afhankelijk van de situatie ze allemaal kan vertonen. Hij geeft ook aan dat stress mensen erg kan beïnvloeden en dus ook ons type moeilijk gedrag hiermee kan variëren. De meeste mensen bezitten wel één of twee soorten standaard antwoordmogelijkheden , maar dit hoeft niet zo te zijn. Deze reacties kunnen ertoe leiden dat we iemand kwetsen, teleurstellen of zelfs bedreigen. Jörg Berger maakt ook duidelijk dat wijzelf de beste persoon zijn om onszelf onder de loep te nemen en hij benadrukt ook dat we dit gedrag van onszelf niet moeten pikken. Nee, iedereen kan volgens de auteur, met deze tips aan de slag om eerst te kijken hoe we bewust of onbewust handelen om daarna aan onszelf te werken om verandering te bekomen.

In elk van de types zal iemand zichzelf of anderen wel herkennen. Eenmaal het soort gedrag beschreven en de mogelijke gevolgen ervan komt er in een grijze kader een duidelijk voorbeeld. Daarna bespreekt hij eerst hoe je dit soort gedrag voor jezelf kan herkennen en veranderen. Elk hoofdstuksluit af met hoe je dit kan leren accepteren. Eerst heeft hij de soorten opgesomd, dan verduidelijkt hij per type en met praktijkvoorbeelden de psychologische aspecten en om af te sluiten heeft hij nog een extra deeltje toegevoegd.
Als Christen geeft hij nog aan hoe we onszelf nog meer kunnen verdiepen in deze materie door te kijken door de ogen van Jezus.
Alle eerder genoemde typen gedrag passeren opnieuw de revue.

In zijn nawoord stipt de auteur aan dat het heilzaam is, indien mogelijk , om bepaalde soorten moeilijke mensentypes uit de weg te gaan. Het zijn niet de mensen die botsen, maar het gedrag. Als voorbeeld nemen we de meegaande mens die best weg blijft bij de egocentrische mens. Vaak kunnen we door werk of privé - situatie toch niet uit elkaars buurt blijven en dan kunnen we aan de hand van dit boek ons persoonlijk actieplan opstellen. Het wordt nogmaals duidelijk dat veranderen soms niet eenvoudig is, maar ook helend. Wat we niet mogen vergeten is dat als wij anders gaan reageren de andere persoon automatisch ook anders gaat reageren. Intrigerend is nog dat het omgaan met de persoonlijkheid die matcht met jouw type kan zorgen dat je zwakke punten je voordelen worden.

Op het einde van het boek heeft de psycholoog nog een handig overzicht toegevoegd wat kernachtig zijn verklaringen samenvat en ze verbindt met de spirituele weg.

Hoe overleef ik mezelf is een inspirerende en duidelijke informatiebron met realistische situaties, die je zin geeft om meer research bij jezelf te doen. Na dit boek doorgenomen te hebben, wil je nog meer weten over deze onderwerpen.

****

Reacties op: Inspirerende tips om je moeilijk gedrag te veranderen

Hoe overleef ik mezelf? - Jörg Berger
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,99 Bestel het e-book € 10,99