All of Your Dreams Will Come True When You're Dead

Ferry76Visser 02 januari 2024
‘All of your dreams will come true when your dead’ is een authentiek boek dat in de eerste plaats een spannend en meeslepend verhaal is met intrigerende personages. Daarnaast gaat het boek in mijn ervaring over wil, eenzaamheid en ontwikkeling.
Een stoet van geweldige karakters passeert in deze mustread voor het oog van de lezer! En dat verhoogt het leesplezier. De antagonisten zijn duister, grimmig en ieder op hun eigen manier luguber. Een bijzondere plaats in deze groep wordt ingenomen door Lycus vanwege zijn dominantie, die ik associeerde met de wil tot macht van Schopenhauer. Zijn intenties zijn net zo laag, blind en niets ontziend als de wil volgens deze Duitse filosoof.
Daarentegen hebben de protagonisten iets tragisch. Dat maakt hen sympathiek. Cherub is hier een perfect voorbeeld van. Deze held heeft en interessante tegenhanger in het verhaal, namelijk Alastor. In de groei van beiden zijn eenzaamheid en talentontwikkeling belangrijke thema’s en toch is hun ontwikkeling heel verschillend.
Pistolen zijn een belangrijk symbool in deze pageturner. Zij staan voor bescherming, macht, onafhankelijkheid, dood en vernietiging. Deze dubbelzinnige betekenis laat de auteur op de juiste manier steeds terugkomen. Het nihilistisch cynisme waarmee dit symbool een belangrijke rol krijgt in deze pageturner is geweldig.
Ook is het mogelijk om het verhaal te zien als Lovecraftiaans door de volgende thema’s: niet menselijke invloed op de mensheid, verboden en gevaarlijke kennis, lot en onvermijdelijkheid. John Wayne Comunale geeft hier creatief een macabere en angstaanjagende invulling aan die mij als lezer heeft overtuigd om nog meer van deze schrijver te gaan lezen.
En zo wordt ‘All of your dreams come true when you are dead’ een verhaal dat over niet alleen een spannende en meeslepend splatter western is, maar ook een gelaagdheid heeft die vanuit de filosofie van Schopenhauer te interpreteren is en/of te zien is als Lovecraftiaans. Zeer geslaagd.

Meer recensies van Ferry76Visser